Люк Ван Гуул е един от най-известните учени в света на изкуствения интелект. Дългогодишен професор във водещия европейски технологичен университет в Цюрих. Основните му постижения са в сферата на компютърното зрение. Съосновател на 12 стартиращи компании.
Благодарение на тях, технологични гиганти като Apple и Facebook откриват свои подразделения в Швейцария. Професор Ван Гуул има над 160 000 цитата, което го прави един от най-цитираните учени в света в сферата на изкуствения интелект. Бизнесът от цял свят е инвестирал в идеите му повече от 20 милиона евро.
Името му е привилегия за всеки университет в света. А само след месец ще бъде част от супер екипа на новия български технологичен институт.
Повече от 30 години се занимавате с технологии, как изкуственият интелект стана част от Вашия живот?
Занимавам се с компютърни технологии от 80-те години. По това време вече се говореше за изкуствен интелект. Проучванията ни също вече бяха започнали. Разбира се изкуственият интелект тогава и този, който ние познаваме днес - са две доста различни неща. Първата компания, която създадох, беше свързана с 3D моделирането. Измислихме система, която работи като сензорът кинект. Той може да генерира само от едно единствено изображение - неговият 3Д модел. Случи се много бързо. Всъщност ние създадохме първата по рода си система, която е способна да направи това - 50 години преди да бъде измислен кинектът. Във филмовата индустрия това има голямо приложение, защото можем да проследяваме движения, а след това да ги придаваме на аватари. Така виртуалните герои могат да правят всичко.
С колко пари започнахте тогава? Имахте ли достатъчно подходящи хора около вас, които да ви подкрепят и да ви помогнат да реализирате идеите си?
Всъщност най-важното е друго. За да успееш, трябва да притежаваш достатъчно ентусиазъм и фокус. Ако не вярваш на 100 процента в това, което правиш - то няма да успее. Има и друго - не всичко е свързано само и единствено със създаването на една технология. Важно е как ще продадеш своя продукт, защото ако не успееш - ще си разорен. Парите не винаги са най-големия проблем. Ако имаш всичко, което изброих, лесно може да намериш и финансиране.
Кой е най-значимият за Вас проект, по който сте работили до момента
Всички са значими, но един от последните беше свързан с това как да подпомогнем мотоциклетистите да шофират по-безопасно. Те са много по-уязвими, защото шофират със скоростта на автомобилите, но нямат същата защита. Завоите са сред най-опасните моменти за тях, при които стават най-много инциденти. Отиват в грешната част на платното и нещата започват да стават много сериозни, но ако могат преди да влязат в завоя да имат по-добра представа – с неподходяща скорост ли са, грешно разположени ли са на платното, то тогава могат да вземат по-добро решение за ситуацията.
Как би ни помогнал изкуствения интелект да пестим от горивото, което в наши дни става все по-скъпо?
Има и това приложение, което би било интересно да го предложим на водачите. Тъй като компютър постоянно анализира какво се случва по време на шофирането. Така той би могъл да обобщи конкретни ситуации – коя е била добра, коя не и да ни даде съвет как да шофираме по-екологично, по-сигурно и така да спестим и пари.
Какво друго от нашето ежедневие би могло да бъде подобрено?
Един от основните проекти, по който продължавам да работя, е автономното шофиране. Когато говорим за това, което се случва на пътя – толкова много неочаквани ситуации биха могли да възникнат, а ти трябва да ги предвидиш и разрешиш. Да направиш така, че колата да може да реагира много бързо на ситуация, която е напълно нова за нея.
Кога бихме могли да очакваме да видим автономните автомобили по пътищата, например при вас в Цюрих?
Трудно е да се каже. Има много още промени, които трябва да направим. Има проблеми, чиито решения не зависят от нас. Такъв пример е преустройството на пътищата. Първо те трябва да бъдат решени, за да бъдем сигурни преди да пуснем автономните автомобили по пътищата. Да погледнем и какво става в Европа и този GDPR, когато говорим за технологии, с кaквито се занимавме ние, например deep learning – ние имаме нужда от данни. Mного, много данни – всичко, което те възпрепятства събереш достатъчно данни - ти пречи. Когато говорим за автономното шофиране - ние имаме нужда от видео, което да ни показва какво се случва на пътя, за да може да тренираме колата за всякакви ситуации по пътищата. Според GDPR не можеш, защото не може да показваш лица или номерата на автомобилите - трябва да ги замъглиш, да ги замажеш.
Вижте цялото интервю във видеото.