Кога ще влезе в сила тол системата – конкретен отговор на този въпрос като че ли все още няма. По думите на премиера от миналата година системата трябва да заработи на 15 януари. Министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова пък заяви, че тол системата стартира на 6 януари.
Така или иначе очакванията са, че в хазната ще влязат 420 до 450 млн. лева приходи от тол за следващата година, посочи проф. Олег Асенов, който е член на управителния съвет на АПИ.
„Аз бих казал, че от 14 месеца – откогато е създадено Националното ТОЛ управление, основната наша дума на целия екип е „работа”. Усилено се подготвяме за въвеждането на системата. Тя е важна за пътния сектор. Всички усилия и действия са организирани. Важно е, че потребителите трябва да са подготвени. За тежкотоварните камиони промяната е най-съществена”, подчерта проф. Асенов.
Бизнесът обаче има своите възражения. Според изпълнителния директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев отношението на правителството спрямо превозвачите е арогантно.
„В процеса на общественото обсъждане всички транспортни организации дадоха един куп предложения и становища и бяха приети нула. Когато ти не се съобразиш с бизнеса, не чуеш нито едно негово предложение, не го отчетеш като разумно, това за нас е арогантно отношение”, каза Арабаджиев.
„Нито един превозвач не знае как да си закупи бордово устройство, откъде да го закупи, как се работи с доставчици на декларирани данни...”, поясни той.
По думите му не е възможно ТОЛ системата да заработи на 6 януари.
„Като цяло философията на въвеждането на тол системата е сбъркана. Философията в момента е да постигне събирането на едни суми, които да бъдат 290 млн. от леките автомобили и над 4 млн. от камионите и автобусите. Имаме 3 млн. леки автомобили и 100 хил. превозни средства – автобуси и камиони. Как камионите ще генерират повече приход от 3 млн. коли?”, попита от своя страна Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи.
Чуйте целия разговор във видеото.