След забраната за влизане на стари коли в центъра, от първи декември 2025 г. се забранява и употребата на твърди горива за битово отопление в няколко района в столицата. Всичко това е с една цел – да дишаме по-чист въздух.

„Когато вали сняг или дъжд, това подобрява качеството на въздуха в София, тъй като сваля фините прахови частици на земята, не са във въздуха и не ги дишаме“, посочи Елица Панайотова, координатор на проекта Зелена София, архитект и представител на Фонда за чист въздух за България.

„През зимата най-големият проблем в София е отоплението на дърва и въглища. Нискоемисионната зона, която ще бъде въведена от 1 януари 2025 година, цели в девет района на София да бъде забранено ползването на дърва и въглища за отопление“, каза тя.

Снимка: Столична община

Първоначалната забрана за употреба на твърдо гориво ще  сгради, разположени по улици или на места, в които има изградена и функционираща централна топлофикационна или газоразпределителна мрежа. В началото си ще засегне Изгрев, Средец, Оборище, Студентски, Илинден, Красно село, Лозенец, Триадица, Красно село и Възраждане.

От 1 януари 2029 година се забранява употребата на твърдо гориво за битово отопление на цялата територия на Столичната община.

„Започва подготовка как да се извършва проверката за горене по домовете. Общината прави измерване с дрон, за да установи кои са източниците и къде има такива замърсители. Експертите ще работят по това как да се контролира тази зона. Той ще е по-труден от този за автомобилите“, допълни Панайотова.

„Малкият ринг“ за автомобили

„Данните от камерите в нискоемисионната зона за автомобили в „Малкия ринг“ показват около 800 нарушители дневно. Все още няма глобени шофьори. Община обяви, че при първо нарушение няма да има глоби за шофьорите“, обясни Елица Панайотова.

Камерите заснемат регистрационните номера на автомобилите. Те се сравняват с информацията за екокатегорията след техническия преглед.

Според нея по-голямата част от нарушителите не са със софийски регистрационни номера.

„Хората извън София трябва да знаят, че ограниченията важат за всички“, допълни тя.

„Целта на двете зони – тази за автомобили и тази за отопление, е да намалят вредните вещества във въздуха, които намаляват продължителността на нашия живот и водят до заболявания“, каза още Елица Панайотова.