Името на Петър Папакочев е символ на професионалната майсторска фотография. В ателието му влизат най-популярните български и дори чуждестранни имена от шоубизнеса. Папакочев е запазената марка на ателиерната фотография в България. Наричан е още фотографът на културния елит през 50-те и 60-те години.

„Баща ми още приживе беше сравняван с Юсуф Карш от Канада, при който са се редели на опашка и с дълго записване са попадали в неговото студио, за да бъдат заснети, но неговите, както и на баща ми портретите останаха във времето така иконични документи на епохата след Втората световна война”, разказва журналистът Георги Папакочев.

Детството на Георги Папакочев и сестра му преминава в ателието на баща им, където те имат възможност да се докоснат до блясъка на звездите по онова време зад кадър. Сред тях са Георги Калоянчев, Гунди, Емил Димитров, Георги Калоянчев, Искра Радева, Татяна Лолова, Райна Кабаиванска, Чудомир, Борис Машалов, Лили Иванова и още много други.

Снимка: btvnovinite.bg
„Самата Лили Иванова, тя току що е направила първите си гастроли в България, снимката е направена преди първия й концерт със Северните тигри и Джейн Сверт в зала „Универсиада", на който концерт имах удоволствието да присъствам аз, защото те свиреха песни на бийтълсите”, разкрива Георги Папакочев.

„Ние живеехме в самото ателие, тук на ул. „Бачо Киро” 2 и естествено, че тези хора тогава бяха обикновени хора, които тръгваха по пътя си на голямото изкуство, и в един момент те вече ставаха много големи хора, но техните изображения на млади, амбициозни хора с блясък, за бъдещето, остана запечатано в снимката на баща ми”, смята Папакочев.

Снимка: btvnovinite.bg

Петър Папакочев прави и някои от емблематичните снимки на Панчо Владигеров и неговото семейство.

Снимка: btvnovinite.bg

„Кирчо и Панчо – това бяха двама малки много гениални братя. Единият беше цигулар, другият беше композитор. Бяха лични приятели с баща ми и редовно внимаваха след операта при баща ми и на път за операта, за Филхармонията, отбиваха се вкъщи, разговаряха на дълго и на широко, канеха на концерти и така че тук става въпрос за една много приятелска обстановка, така че те имаха си така хубавите стари градски вицове, така че снимката на Панчо Владигеров е нещо съвсем естествено”, разказва Георги Папакочев.

Според Георги Папакочев, най-голямата световна звезда, която е заснел баща му е Силви Вартан.

Снимка: btvnovinite.bg

„Снимката е направена вероятно някъде 53-та година, когато Силви Вартан е на 5-6 години малко преди семейството да отпътува за Франция, те са живеели в Княжево и тази снимка всъщност стои на челната страница на един много голям албум на Силви Вартан, който за съжаление пропуснах да купя в Ница преди 10-тина година. На която снимка пише „Първата ми снимка в София”, разказва журналистът.

Георги никога няма да забрави момента, в който патриарх Максим идва на крака в дома им, за да бъде направена официалната му снимка в дена на неговото интронизиране.

Снимка: btvnovinite.bg
„Една есенна вечер се звъни на вратата, отварям аз и виждам една група от трима висши свещеници като предният е с бяла, с бяло расо и с бяла калимявка на главата. И когато казах на баща ми: Струва ми се, че патриархът е дошъл да го снимаш. Баща ми видях тогава как се притесни ужасно много и каза – ама как така, не се обади предварително, ама аз. Така или иначе снимките бяха направени. Естествено, портретът на новоизбрания патриарх беше на Папакочев”.

През седмицата Георги представи официално книгата албум „Петър Папакочев: Паметта на светлината", която включва 300 художествени студийни черно-бели портрети на най-видните представители на българския културен, научен и обществен елит през  десетилетията от края на Втората световна война до първите години от 21-век.