В Плимут бургазлията Михаил Копанов ще се включи в една от най-тежките регати в света - ОСТАР. Едва 30% от участниците успяват да преминат по т.н. Път на Титаник. На отличния ни ветроходец предстоят около 22 дни, за да пресече Атлантическия океан.

На пристанището в Плимут в 50-те години на миналия век е стартирала за първи път в света презокеанската регата за самотници. Това е едно изключително изпитание, тъй като ветроходецът плава сам и трябва да преодолее тежки препятствия, които, разбира се, природата създава.

Снимка: Ладислав Цветков

Да поемеш сам на своята яхта за да се изправиш пред серия циклони, вълни и поток от айсберги са само част от препятствията, пред които ще се изправи нашият именит ветроходец.


„Трудно е защото, колкото и да не ни се иска, климатът се променя. И ако преди тези циклони са била от канадския бряг към Англия с по-малка интензивност и са били по-малко на брой и са покривали по-голяма площ, сега е обратното. Вървят много депресии с по-голяма скорост, с голяма интензивност и просто времето е непредвидимо“, споделя Михаил Копанов ветроходец.

Някои от най-големите трудности са насрещния вятър, течение, мъгли и ниски температури.

Снимка: Ладислав Цветков

„Препятствията включват и риболовни флотилии при Канадския бряг и всъщност има още една трудност и това са айсбергите, които носи Лабрадорското течение от Гренландския бряг, точно по това време на годината. Да се надяваме, че ще имаме късмет и това няма да ни се случи“, казва ветроходецът.

„Да си самотник означава ден след ден в продължение на много време да управляваш яхтата сам. Казват, че нормалното е да имаш 5 часа сън, като тези 5 часа ги открадваш на части с един часовник, който звъни през 20 минути. Когато се събудиш, проверяваш всичко, ако трябва променяш курса. Ако е възможно заспиваш пак до следващото ставане“, казва още Копанов.

Снимка: Ладислав Цветков

Михаил Копанов е отдал целия си живот на ветроходството у нас, а списакът на спечелените регати е забележителен. Стотици са ветроходците, които той е обучил. Българските участия до момента са само 4. Първото е през 1976 година на кап. Георги Георгиев с яхта „Кор Кароли“, а последното през 1992 година на Петя Христова известна сред организаторите на ОСТАР, като мис „Няма проблеми“ с яхта „Норд“.

„Когато бяхме деца, която тогава беше единствена за самотни участници, бяха нашите герои и така след толкова години ще е чудесно да се докоснем до техния свят. Ако трябва да кажем, че някой тръгва на такова плаване без страхове, ще излъжем. Но човек за да бъде пълноценен, трябва да се обърне срещу тях“, каза още Михаил Копанов.