Както в миналото, така и днес символите и призивите в политиката са важна част от общуването с избирателите. Какво ни казват знаците на партиите и как влияят върху избирателите?
„Техните визии изглеждат изключително непрофесионално направени, случайно, без усилие и вдъхват недоверие и неуважение към избирателите и към себе си“, смята Филип Попов, художник и графичен дизайнер.
Езикът и тонът се променят през годините. Имената на партиите стават все по-дълги. Абревиатурите са изместени от призиви. Тонът - по-директен и по-агресивен.
БСП е партия, която държи на традициите.
„Когато в Германия, в края на 19-ти век въвеждат най-социалистическо законодателство - да няма право да има социалистически партии. Тогава привържениците на социал-демократите започват да закачат на ревера си розово цветче, за да може да се отличават по някакъв начин – тогава се счита, че розата е символ на лявото движение“, обяснява Александър Симов от БСП.
Той припомня, че промяната на символа на БСП става 1995 г., когато партията се отказва от петолъчката като символ и се връща към естествения си символ на Световната левица дори – розата.
Розовият цвят остава основен и до днес, макар и няколко пъти променян. А една от промените коства и скандал на партията, заради обвинения в плагиатство.
„За съжаление фирмата, която го прави, постъпва некоректно спрямо нас. Много активни будни потребители разбират, че дизайна е 1:1 взет от друг дизайн и тогава се наложи на следващата година да бъде променен, за да може да сме в съзвучие с авторското право“, обяснява Симов.
Такъв опит има и друга партия. Социалните мрежи сравниха фона на ГЕРБ с този на известна компания за компютърна и мобилна техника. А елементите й – с формата на популярен производител на спортни стоки.
Според графичния дизайнер Филип Попов логото на ГЕРБ е с демодиран шрифт от 70-те години, внушава старомодност и по някакъв начин вероятно са искали да го вкарат в съвремието и Европа.
Потърсихме коментар от ГЕРБ за символиката, която са вложили в логото си, но не получахме такъв.
Фалстарт с логото спря регистрацията на политическата формация на Слави Трифонов. През 2019 г. съдът спря регистрацията на „Няма такава държава“ заради името и използвания български флаг. А логото е сравнявано с това на партия „Гражданска позиция“.
„Направихме нещо като малък конкурс за лого на партията. Нямахме време дори проверим какво се случва с този символ – използван ли е, не е ли използван“, обяснява Ивайло Вълчев от ИТН.
От втори опит политическата формация на Слави Трифонов официално влиза в парламента, регистрирана като „Има такъв народ“ и с ново лого – восъчен печат на син фон.
„Когато човек е казал своята дума, подпише се, сложи печата с името си – това означава дадената дума и дадена пред хората, която няма как да бъде нарушена“, посочва Ивайло Вълчев.
Не само шрифтът и символът, но и цветовете също са важни.
Синьото присъства и в "Демократична България: Обединение", които дават заявка за същото. И тази партия, обаче не се разминава със солта на социалните мрежи. Логото е сравнявано с това на известна марка газирани напитки.
„С чувство за хумор гледам. Както виждате, вече много устойчива е тази визуална идентичност и не буди подобни асоциации. Този кръг, в който се съдържат националните багри и небе. Според нас е много добра идея“, отбелязва Антоанета Стефанова.
А в коалицията влизат 3 формации, всяка от които в историята си в интересни визуални примери.
Освен синият, и зеленият цвят се налага като „модерен“ сред партиите.
„Графиката на името и общата визия са свързани, както с перспективата на синьото, така и с чисто зеленото виждане на нашата група от политически сили, които са наясно както с кръговата икономика, така и с природозащитния привкус на хората, които са вътре. Те не са наречени по този начин, но мислят по този начин“, обяснява Арман Бабикян.
И в логото на най-новата партия „Продължаваме промяната“ присъстват планини. И също събра критики.
„Ще кажете - какво толкова, едно лого, голяма работа. Дизайнът и добрият вкус са най-важните неща в една пропаганда (виж историята). Неграмотният, наивен и откровено кичозен почерк в това чудо "на природата" не предполага добър стил, интелект и промяна“, коментира Тео Ушев тяхното лого.
„Работим с доброволци и получихме от много места предложения за това как да изглежда нашето лого и всъщност това с отворената врата най-много ни говореше, защото за нас то е символ, че искаме да продължим напред към бъдещето, за да направим тази промяна там, а не да се обръщаме към миналото“, посочва Яна Балникова.
„Язък за ученето им в Харвад, че нямат самоуважение към себе си да си изградят един силен знак“, смята обаче графичният дизайнер.
„Това лого не е израз само на това, което те символизират като възпитаници на Харвард, а по-скоро отново на нашето желание да имаме една врата през, която да минем към едно ново бъдеше, към което работим“, казва обаче Яна Балникова.
Непроменени през годината остават ДПС.
„Преди повече от 30 години философът Ахмед Доган предлага на учредителите на ДПС да изберат свой знак, както сега казваме свое лого. Знакът е две вплетени една с друга маслинови клонки. Предложението му е прието от всички. Маслиновата клонка символизира в хилядолетната човешка история надеждата, мира, справедливостта, а вплетените две маслинови клонки символизират една много важна ценност и това е заедността, което всъщност е в основата на философията на ДПС“, обяснява обяснява Велислава Кръстева.
За него, обаче в интернет се въртят сравнения с клонките от логото на организацията ООН, създадена 45 години по-рано.
„Логото е на повече от 30 години, на колкото години е и нашата партия, що се отнася до интерпретациите, всеки е свободен да интерпретира – важно е посланието“, посочва още Велислава Кръстева.
Дали са с 30 годишна история, или са от вчера - партиите имат общ визуален проблем. „Ще ги върна; няма да им поставя оценка, за да не ги обидя. Ще ги върна и ще им дам да повторят задачата сериозно, с отношение“, категоричен е графичния дизайнер и художник - Филип Попов.