Възможно ли е хора с увреждания на краката или ръцете да карат отново кола? Отговорът е "да". Това се случва с помощта на майстор от Стара Загора, който преустройва автомобилите им.
63-годишният Кирил Николов се придвижва с помощта на патерици от 36 години. През 1984 г. той се подлага на спешна сърдечна операция, която води със себе си тежки и необратими усложнения.
"Изпаднах в кома две седмици, след което излязох и усетих, че краката не ги чувствам. Тогава установих, че имам парапареза", разказва Кирил Николов.
Това преобръща живота му, защото вече няма как да прави това, с което изкарвал прехраната си – шофьор в градския транспорт.
Само преди един месец обаче надеждата му за пълноценен живот оживява, защото отново може да кара кола. Всичко започнало през август миналата година с новината, че социалното министерство отпуска средства на хора с увреждания да адаптират колата си към своите лични нужди.
Кирил кандидатства, а министерството му отпуска средства. Трудното дошло с откриването на майстор, който да се заеме с тежката задача.
За да използва автомобила си, Кирил обикаля България четири месеца и стига до малка работилница в Стара Загора. Именно там се намира единственият лицензиран майстор у нас, който преустройва автомобили за хора с увреждания.
Преди повече от 30 години Стефан Тенев завършил няколко специалности – техник по автотранспортна техника и по ортопедична техника. Дълги години бил преподавател по специалностите, но в един момент решил, че ще бъде полезен на хората по съвсем различен начин.
Оттогава до ден днешен Стефан е преустроил колите на няколко стотин хора с увреждания.
„При мен няма религия, няма етнос, няма мъж, няма жена. Аз се възхищавам на тези хора“, казва Стефан Тенев.
Той успява да направи колата на Кирил само за един ден. Най-важното за майстор Тенев е да изпипа автомобила до последния милиметър. Всичко се прави със специални инструменти.
Подобно преустройство на автомобил струва около 1200 лева. Толкова получил и Кирил от социалното министерство по национална програма за достъпна жилищна среда и лична мобилност.
„Целта на програмата е да се даде възможност на хората с дефицит на горни или долни крайници да кандидатства за достъпност или за лична мобилност, да имат възможност да се адаптират за по-лесно“, обясни Симона Самарджиева, главен експерт във Фонд "Социална закрила".
Очаква се най-късно напролет да стартира и тазгодишната програмата за кандидати.