На 14 януари отбелязахме 121 години, откакто трамваите се движат по улиците на София.

"Какво ахкане и негодувание у всички софиянци, когато гледаха запречкването със стълбове на софийските мегдани и улици, и замрежването на въздуха с тая паяжина от медни жици!"

Така патриархът на българската литература Иван Вазов запечатва първите си впечатления от новото превозно средство.

Снимка: btvnovinite.bg

"Идеята е такава, че София в края на 19-и век се развива бързо, стреми се да стане модерна европейска столица и това е свързано със стремежа на столична община да електрифицира града", обяснява инж. Николай Николов – бивш началник на трамвайното депо "Красна поляна".

Но според информацията от онези дни софиянци се колебаят да се возят на трамвай, затова ромите получават по 1 стотинка, за да пробват сигурността на пътуването. 

Снимка: btvnovinite.bg

На 1 януари 1901 г. от депото на бул. "Княгиня Мария Луиза" е пуснат първият трамвай в София.

"Трамваите са били 25, част от тях нови, част от тях след ремонт“, посовча инж. Николай Николов.

Първите трамваи в София са белгийски внос, по столичните ни улици се движат нови брюкселски попълнения. Водиш се софиянец, ако до теб е стигал трамвай. 

В периода 1924 г. – 1931 г. са доставени над 70 мотриси и 40 ремаркета към тях.

Снимка: btvnovinite.bg

"Започнах да се интересувам от история на трамвая, когато трябваше да възстановим ретро трамвая. Преди това беше кафене, най-грубо казано, сложено в двора на депо", спомня си инж. Николов.

Всеки може да се повози в ретро трамвая на София. Достатъчно е да проследи фесйбук страницата "Ретро трамваи в София", за да разбере кога се организират туровете.

Според инж. Николов трамваят бе възстановен изцяло, почти на 90% автентичност.  

"Първите трамваи от този модел са произведени в Нюрнберг и са доставени 1931 г. Втората доставка е от 1935 г., пак от същия град, но нов трамвай“, допълва той.

Снимка: btvnovinite.bg

Инж. Николай Николов е бивш началник на трамвайно депо "Красна поляна" и има своята лична връзка с това превозно средство.

През социализма столицата се сдобива с нови, български мотриси, има планове за облагородяване на трамвайната мрежа.

 

"Трамваите бяха градският транспорт на София дълги години", казва инж. Николов.

С демократичните промени се подновява вносът на трамваи, предимно чешки. През 21 век с разширението на метрото, много от трамвайните линии са скъсени или изцяло закрити.