Общински служители ползват за лични нужди служебни коли с екстри за хиляди левове. Заместник кмет кара като лична служебна кола, която струва 80 хиляди лева и е по европейски проект: „Младежки център – мощен фактор за местното развитие“ по програма „Местно развитие, намаляване на бедността и подобрено включване на уязвими групи“.
Автомобилът е с 42 екстри. В същото време друг общински служител със заплата около 2000 лева, твърди, че кола от 65 хил. лв. не е скъпа.
Кадрите, които ви показваме във видеото са от автопарка на община Пловдив. Виждате микробуса, в който се вози кметът на общината, и автомобила от предишния мандат. Показваме ви и колите на зам.-кметовете и общинските служители. Те са на повече от 15 години. Вторият най-скъп автомобил в общината, след наследения от кмета, е този на зам.-кмета по спорт, младежки дейности и социална политика Георги Титюков. Купен е за 79 999 лв. с ДДС и е по европейски проект по програма за намаляване на бедността. По този проект е изграден Младежки център край Гребната база в Пловдив. По програмата за бедност е обявена и обществената поръчка за купуването на автомобила от юли 2021 година. Предметът ѝ е закупуване на лек автомобил 6+1 места за изпълнение на дейностите по проекта. Прави впечатление, че техническите параметри всъщност са отговаряли само за този вид автомобил. Виждаме, че и само една фирма е предложила въпросния автомобил и той е бил закупен.
В документацията за купуването на колата е посочено също, че: „Целта на закупуването на един лек автомобил (6+1 места) е да се осигури лесното и безпроблемно придвижване на младежките екипи от Младежки център Пловдив до малките населени места в региона“.
Използва ли се обаче автомобилът по предназначение според зададената цел? От зрителски сигнали разбираме, че зам.-кметът Георги Титюков управлява служебния автомобил за социални услуги, като го ползва като личен постоянно, вече една година. Кадрите, които виждате, са заснети от екипа ни в продължение на няколко дни.
Става ясно, че Георги Титюков в работно и неработно време управлява единствено автомобила, закупен по програмата за бедност. Той обаче не вижда проблем, защото е ръководител на проекта.
Тина Ивайлова: Защо ползвате тази като лична?
Георги Титюков: Какво значи като лична? Аз я ползвам в рамките на града. От тук до Младежкия център, да ползвам е. В новия програмен период беше спечелен нов проект на стойност 2 млн. и 53 хиляди лева. И по него е закупено и моторно превозно средство със средства от Норвегия, Исландия и Лихтенщайн и сме обявили обществена поръчка. За съжаление нямаше нито един кандидат за закупуване на специализирана каравана, с която да се ходи по по-малки населени места. Автомобилът е с теглич, с идеята да може да тегли тази каравана, която ще е като подвижна библиотека, място за срещи.Някъде средата на януари тази година е закупена.
Тина Ивайлова: И още не сте още возили деца?
Георги Титюков: Не, няма деца в Младежкия център целевата група е между 15 -29 години. Ходили са до София, до Добрич…До където се наложи, някъде в София да си свършат работа…
Тина Ивайлова: С тази кола?
Георги Титюков: Да. С тази кола.
Тина Ивайлова: Предимно Вие я карате?
Георги Титюков: Предимно аз я карам, не е тайна. В рамките на града говорим. Аз съм ръководител на проекта.
Тина Ивайлова: Кое наложи, да закупите кола с 42 екстри, която не върши работа без каравана? От такъв висок клас?
Георги Титюков: Ами, преценили сме… Не знам, дали е висок клас.
Тина Ивайлова: В сравнение с другите зам. кметове, те не карат такива коли? Дори кмета не кара такава кола?
Георги Титюков: Ами, това тях може да питате…Няма лични цели. Колата има место домуване - общинта, Младежки център, до вкъщи.
Тина Ивалова: Кой разреши вие да можете да паркирате пред дома ви?
Георги Титюков: Всички заповеди ги издава кметът естествено.
Тина Ивайлова: И той е разрешил, колата така да се паркира?
Георги Титюков: Аз съм ръководител на проекта. В качеството на ръководител съм в заповедта да управлявам тази кола.
Тина Ивайлова: Просто Вие си я харесахте тази кола и решихте да я вземете?
Георги Титюков: Не, търсихме 6 плюс 1 места.
Тина Ивайлова: Но тя не се ползва по предназначение?
Георги Титюков: Абсолютно по предназначение се ползва. Смятаме, че това е най-доброто съотношение цена – качество и сме имали късмет, т.е. ние сме обявили обществена поръчка и който е желаел би могъл да кандидатства.
Само една марка предлага оферта за обществената поръчка и тя предлага автомобил на цена от 79 999 лв. с ДДС, като покрива всички 42 екстри, дадени от възложителя в лицето на зам.-кмета Георги Титюков.
По програма автомобилът на зам.-кмета Георги Титюков трябва да извозва екипи от Младежкия център до малки населени места. Става ясно обаче, че тези екипи не пътуват с тази кола.
„Когато е тук в региона пътуваме с другия служебен автомобил, който имаме…“, казва Калина Калинова, временно изпълняваща длъжността директор на Младежкия център.
В обществената поръчка за автомобила ясно се вижда, че има 42 технически изисквания от възложителя, или екстри като: минималната мощност да е 200 конски сили, да има навигационна система с осем цветен тъч скрийн дисплей, да има асистент за следене на линията и мултифункционална камера, да има виртуален педал за отваряне на багажника и много други.
Както стана ясно, със заповед на кмета на общината Георги Титюков има право да паркира служебния автомобил пред дома си. От кадрите ясно се вижда как зам.-кметът Титюков крие, че заповедта е съгласувана от него. А това означава, че той я е одобрил и след това я е предоставил на кмета на общината за подпис. Само можем да предположим кой е възложил да се изготви тази заповед по този начин.
Разбираме, че преди да бъде закупена, колата управлявана от Георги Титюков е пусната и друга обществена поръчка, на която той е възложител. Само че, тя е през Кризисен център за жени, жертви на домашно насилие. Поръчката е на стойност 60 хил. лв., а служебният автомобил, който е трябвало да бъде купен, е с 74 екстри. След като разбира обаче за тази обществена поръчка, директорката на Кризисния център пуска писмо до комисията, че никога не е имала нужда от такъв служебен автомобил. И така процедурата е прекратена.
От всички тези документи по проектите и обществените поръчки, които са публични в сайта на Община Пловдив, става ясно, че каквато кола е поискал зам.-кметът Георги Титюков като възложител на поръчката, такава е била закупена .
Каквато кола иска, купува и Ненко Калакунов. Той е директор на ОП „Паркиране и репатриране“ и управлява „служебен“ 5-метров автомобил. Струва 60 000 лв., с мощност над 185 конски сили, лети джанти, над 18 цола и дълъг списък с екстри. Ползва го 24/7. Доказват го и нашите кадри, които са заснети от екипа ни в продължение на няколко дни.
Автомобилът му също е закупен с обществена поръчка. Съвпаденията не свършват дотук. Единствената оферта отново е от същата фирма, която предлага на Титюков автомобила, с поисканите от него технически изисквания и цена. Сега фирмата предлага оферта и на другия възложител – Ненко Калакунов, като отново са спазени параметрите и цената, които той иска.
На 10 август от ОП „Паркиране и репатриране“ са пуснали въпросната поръчка, която е с прогнозна цена от 58 000 лева с ДДС. Освен изброените изисквания към автомобила, той трябва е употребяван, като първата му регистрация да не е по-рано от 1 юни 2019 година. Колата отговаря едно към едно на условията на поръчката, като освен екстрите, нейната първа регистрация е на 26 юни 2019 година. От фирмата обаче са имали един малък пропуск – не са прикачили снимки на автомобила, както е по заданието на Община Пловдив. Така процедурата е прекратена.
На 27 септември директорът на предприятието Ненко Калакунов, който е и възложител, пуска нова поръчка. Този път обаче не е с публично състезание, а с директно договаряне към същата фирма. В мотивите се пише, че предходната поръчка е била прекратена, тъй като офертите не са отговаряли на изискванията. Възложителят обаче смята, че има основание да престъпи към директно договаряне и така пуска инхаус процедурата. Очаквано фирмата предлага същия автомобил, а на 2 октомври 2022 година се сключва договора за доставка на автомобила за 58 000 лева с ДДС.
„Това е работен автомобил. Колко цола са джантите, колко коня е автомобила, не е лично мой избор. Има назначена комисия, опитахме се да се включим в някакъв бюджет. Много трудно се намират такива автомобили и цената е все по-висока. Това е нормален автомобил, нито е някаква сериозна марка, нито е нещо…“, казва Ненко Калакунов.
От документа на обществената поръчка обаче ясно се вижда, че възложителят Ненко Калакунов посочва в техническата спецификация на автомобила за минимални изисквания следните параметри: Автомобилът да не е по-малко от 185 конски сили, да е с лети джанти, не по-малко от 18 цола, да има подгряване на всички седалки и още един лист с екстри.
Третият, който може да влезе в клуба на общинските ръководители в Пловдив с луксозни служебни коли, е управителят на Комплексен онкологичен център д-р Тихомир Дерменджиев. Той е получи разрешение от Общинския съвет да си закупи служебна кола 55 000 лева „втора ръка“. Притеснителното в случая е , че е възможно „старите и амортизираните“ автомобили да бъдат прехвърлени за превоз на кръв и кръвна плазма за пациентите. Дали този автомобил ще бъде закупен, предстои да разберем.
Кметът на община Пловдив Здравко Димитров обеща да назначи проверка по предназначение ли се ползват тези скъпи служебни автомобили. „Не е приятно и не е редно, не е редно. Ще ги проверя всички, и ОП-тата, и общинските предприятия…“, категоричен е кметът на Пловдив.
Вижте разследването във видеото!