В поредицата "Фотографите" екип на „Тази събота“ влезе в студиото на фотографа Васил Германов по време на фотосесия, за да види отвътре как се снима за корица на списание. Вече 22 години Васил е сред най-добрите в бранша.
Подготовката за една фотосесия започва много преди снимачния ден. Фотографът прави предварително проучване за всеки детайл. Той работи винаги в екип със стилист, гримьор, коафьор и асистент.
Предварително се измисля настроението, темата, нюансите, цветовете, стилистиката и позите. В този процес най-важно е всеки един от екипа да подходи с отговорност и да спазва точно времето. Понякога фотосесиите са продължават между 18 и 20 часа, а предварителната подготовка на модела е най-малко два часа. Васил обича да казва, че ако снимките вървят бързо, това означава, че са си свършили добре предварителната работа.
„Търся точното усещане. Най-важното нещо е периферното зрение, защото ти гледаш през едно малко визьорче и трябва да умееш да наблюдаваш какво се случва около теб. Трябва да си много бърз, сетивата ти са на друго ниво, когато започнеш да снимаш. Това е постоянно слушане“, разказва Васил Германов.
Първата корица
„2000 г. – големият бум на списанията в България. Хората живееха в тези модни издания. Има много модели, на които прощъпулникът им е минал през моята фотография и са започнали“, споделя още той.
Васил си спомня първата корица на лицензно списание за България. Автор на снимката е именно той, а модел - Цветана Пиронкова. Тя позира за "Cosmopolitan". Преди да бъде пусната в тираж, корицата минава на одобрение в САЩ. Васил получава наставления за всеки детайл по визията дистанционно. Това е периодът, в който навлизат много модерни чужди списания у нас. Има много работа не само за фотографите, но и за всички от бранша. Модата в България се развива с бързи темпове.
Вдъхновения
Като малък Васил мечтае да бъде художник. Майка му - любител фотограф, го насочва към фотографията. Васил казва, че това е най-важният съвет, който е получил в живота си, защото това предопределя развитието му в бъдеще. Не съжалява за избора си, защото постоянно преоткрива различни нюанси от света на фотографията. Споделя обаче и мнението, че модният фотограф в наши дни е все по-малко творец и много повече подвластен на това, което изисква от него консуматорското общество. Васил е израснал в артистично семейство и често търси вдъхновенията си в изкуствата. Когато пътува, прекарва доста време в музеите, откъдето черпи идеи за своите фотосесии.
„Правихме една серия гримове като от киното върху жени, които все едно са претърпели домашно насилие. Хората по света виждат една завършена фотография и помислиха, че това са реални жени, които са претърпели такова насилие. В рамките на една седмица бяха публикувани в огромни издания и може би това е една от емблематичните ни фотосесии“, разказва фотографът.
По думите му в качествената фотография е важно да задържа малко повече вниманието върху себе си.
„Сложно е да се прави в момента, защото сме пренаситени от всякакви изображения“, споделя Васил Германов.
Завръщане
„Много модерно е в момента да снимаш аналоговите фотоапарати. Има някакво визуално завръщане към супермоделите – по-високи, малко по-плътни модели като физика. Няма помпозност, няма натруфеност, много по-чисти линии и силуети“, разказва още фотографът.
„Изключително уважавам работно и като човек Лили Иванова. Това беше единствената звезда в България, която дойде с една папка и ми показа точно и ясно какво иска от мен“, сподели фотографът.
Клишета
„Тери Ричардсън, който го набедиха, че се е възползвал от моделите си и индустрията буквално го изплю и край, той не съществува вече 7-8 години за тази индустрия. В момента живеем в един свят, в който ако сгафиш, може да те изхвърли и да не те приеме обратно. Етиката се пази с възпитание“, казва Васил Германов.
Под черта
„Under the Line“ е много динамичен проект. Това беше отдушникът ни и е на група хора, които симпатизират на модната индустрия. Там хората имат пълната свобода да правят каквото искат. Това е много динамичен проект, нашето вдъхновение е от книгите. Със звездичка някоя дума, която не разбираш, под черта ти дава обяснение. Това е идеята - да обяснява кое е модерно в момента, кое е истинско и то претърпява метаморфози постоянно“, обясни фотографът.
До другия спектакъл
„22 години снимаш, със сигурност е имало и скандали, скандални снимки. Имало е случаи, в които мускулите ти отказват след дълга сесия от 18, 19, 20 часа. В един момент рухваш. То е постоянно правене на едни неща, излизат и хората ги забравят. За съжаление това е неблагодарната история в модната фотография, защото следващия сезон трябва да заснемеш следващата колекция. Много трудно ставаш прекалено емблематичен. При нас е абсолютно консуматорство“, признава фотографът.
Финални щрихи
„Модната фотография може да възпитава във вкус, в това да бъдеш деликатен, да знаеш как да се обличаш. Това е нещото, което на мен ми харесва. Аз имам малка дъщеря, която искам да възпитам визуално ужасно много и ставам много по-отговорен в това какво искам да показвам от себе си. В момента се опитвам да извоювам визията си да съм възможно най-естествен във фотографията си. Това, че имаш една бръчка, не те прави възрастен човек, а живял човек“, казва Васил Германов.
Прочетете и другите истории от поредицата "Фотографите".