Явор Мичев се занимава с аерофотография повече от 12 години. Има множество международни отличия, а негови снимки са показвани неведнъж на световни изложби. През последните пет години снима основно с дрон.
"Това е от местата край Русе, където има чисти четири сезона. Невероятно място е, ако щете и с енергия. Перспектива от погледа на птицата. Аз летя от много години. Преди, може би вече 14 години, летях и с конвенционална авиация, лека, ултра лека, делтапланери, парапланери, малки самолети, хеликоптер дори. В годините съм летял във всяка точка на страната. Почти във всички области над страната ни", разказва Явор Мичев.
Летенето с конвенционална авиация учи Явор на техника и бързина на композирането.
"Сбъдната мечта е летенето с дрон, защото в момента нося една раница, в която си събирам цялата фотографска техника. Мога за 2-3 минути да пусна машинката да лети. Човек, обаче, трябва да превключи в такъв режим, че да вижда по особен начин и да търси закономерности, да търси заигравка в кадъра и детайлче, което ще задържи погледа", споделя фотографът.
"В последните години, когато се развиха безпилотните въздухоплавателни средства, безспорно навлязоха и за някакви конкретни цели. По жп катастрофата при Хитрино работих 10 дена там. Снимах всяко действие, което се извършваше на терена на катастрофата, а материалите подавахме и на кризистния щаб тогава. Работех при всякакви условия – дъжд, сняг, вятър, слънце, минусови температури. Беше екстремно като работа, поради метеорологичните условия от една страна, а от друга имаше и леки течове на газ от някои от вагоните. Това беше сериозно предизвикателство", спомня си фотографът.
Тази техника дава възможност да се огледат трудно достъпни места, също така рискови. Така със своя дрон той прави за морска администрация и обследване на ледоходът на р. Дунав.
"Ортофотографията е специализиран тип въздушна снимка за целите на геодезията, на картографирането", разяснява фотографът.
"През 2020-та картографирах с моя дрон в гр.Шумен – за нуждите на кадастръра на Шумен. Това отне почти една седмица и беше направена едно ортофото, с много голяма точност - 4см на пиксел беше точността на снимката. Огромна – цял Шумен в гигапиксели. Заснема се по много интересна технология. Прави се планирана мисия, която автоматично управлява дрона. Mашината излита и се прибра автоматично. Площта е огромна, лети се много. Това беше сериозно предизвикателство. Геодезисти сглобиха в последствие това изображение и то мисля, че е качено вече и работи в община Шумен." - разказва Явор Мичев
Явор разказва, че селскостопанската техника е безкрайна и благодатна тема за аерофотографията. Причудливите форми на обработваемата земя са примамливи за фотографите през всички сезони и всички етапи - оран, сеитба, жътва.
"Аз съм прилагал един похват във фотографията - панинаг и от въздуха. Камерата проследява движещ се обект със скоростта на дживещия се обект. Тогава фонът, който проследява обекта се размазва и се създава илюзията за скорост. Това го приложих за селскостопански машини – трактори, комбаини и се получава ефект, че те се движат с бясна скорост, а всъщност снимката е оксиморон, тъй като ние всички ги възприемаме като тромави, бавно движещи се машини", разказва Явор Мичев.
"Красива е страната ни - Швейцария на Балканите. Имаме всичко, което един фотограф може да пожелае да снима. Един от сантименталните за мен кадри е този на солницте в Бургас, с който спечелих едни от първите си отличия.
"Мисля, че тепърва този тип техника ще навлиза и като професия. Развитието на тази техника в последните три години е невероятно. Толкова достъпно никога не е било снимането от въздуха. Хората наистина се разтоварават и се зареждат с положитлени емоции. Аерофотографията дава такава възможност човек да помечтае и да бъде като, че ли и той във въздуха, макар и за малко", споделя Явор Мичев