Българското „Фейсбук“ общество тази седмица имаше своята взривяваща тема – изкуство или не е опакованата Триумфална арка по проект на Христо Явашев – Кристо. На тази тема в студиото на „Тази неделя“ спориха журналистът и пиар Соня Момчилова, медийният специалист доц. Георги Лозанов, богословът и журналист Явор Дачков, режисьорът и политически пиар Нидал Алгафари. 

„Изкуство е това, което може да привлече хора да си платят немалка сума пари, за да го видят и да остане по някакъв начин в историята. Да се говори за него в културните среди, независимо дали е приемано. Аз познавам много хора, според които картините на Пикасо са драсканици, но те струват милиони“, смята Алгафари. 

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Според Момчилова Кристо се смее на дебата, който е предизвикал с изкуството си. „Той никога не се е опитвал да обяснява своето изкуство. Тези „килоти“, както ги нарекоха френски инфлуенсъри, този сакрален скут на френското величие, което той много отдавна е имал желание да опакова, се превърна в мизансцена на нещо много интересно. Това е задачата на този тип изкуство – да провокира“. 

Дачков посочи, че според него от толкова много провокации през годините, тя вече се е изтъркала и в проекта на Кртисто той вижда „загрозяване“ на Тримфалната арка. А според  доц. Лозанов конфликтът не е естетически, а политически – ченгесарско-мутренската асамблея срещу либералната демократична общност. 

„Много бързо се излиза от Кристо и от Тримфалната арка. В тази разправия започва един стар сблъсък на една либерална общност, която 2016 г. разпозна Кристо и го върна към българската култура покрай Плаващите кейове. Тогава се излезе от този ченгесарски модел, че Кристо не иска да има нищо общо с България. Той не иска да има нищо общо само с комунистическа България, защото тя му пречи да си прави изкуството“, обясни доц. Лозанов. 

Според него обект на тази агресия е т.н. „градска десница“ и Кристо е поредният начин ценностите на тази общност и това, което тя защитава, да бъдат атакувани. 

Алгафари не се съгласи, че изкуството може да бъде в центъра на някаква политика или обратното. По думите му Кристо е успял, защото е наложил стила си и е станал разпознаваем творец.   

„Арката от Кристо е Асен Василев и Кирил Петков, която открадва града от „градската десница, защото Париж, според мен, е малко грозен и ако съм отишъл там за 5 дни и трябва да видя Тримфалната арка – няма да я видя, защото тази нова мода заслепява всичко. Това ще се случи и на предстоящите избори, защото новият проект е прицелен именно в сърцето на „градската десница“ и ще я унищожи, каза Дачков. 

Примерът на журналиста предизвика нов дебат в студиото – за действията на бившите служебни министри на политическата сцена и очакванията към „Продължаваме промяната“. На какво мнение са коментаторите вижте във видеото!

Историята помни и други проекти на изкуството, предизвикали противоречиви реакции. Пример е артистът Марсел Дюшан и неговият фонтан, който представлява обърнат писоар.

През 2009 г. пък България беше изобразена като тоалетна от Давид Черни. У нас също има подобни примери – Паметникът на съветската армия неколкократно беше оцветяван в различни цветове, предизвиквайки дебат – това градско изкуство ли е или вандализъм.