През седмицата един паметник на културата в столицата за втори път потъна в пламъци. Това е сградата на старото кино „Възраждане“. Не само паметниците на културата изчезват, забравени остават и техните създатели. 

Те са обикновени хора, правещи необикновени неща. Вдъхновяващите личности нямат стремеж да бъдат такива, но начина, по който следват идеите си, увлича другите. 

Снимка: btvnovinite.bg

Личности, чийто дух носи огромен заряд, а примерът им ни кара да търсим собствените си способности. Такъв е и архитектът Карл Кандулков - човек минал през ада на нацистка Германия, но завръщайки се в родината, изгражда съвременния европейски облик на град Габрово.

Карл Кандулков е роден в Севлиево. Следва архитектура в Дрезден, Германия. През 1944 г. е обвинен в антифашистка дейност и е затворен в концлагера „Бухенвалд“. Mакар и в лошо здравословно състояние, успява да дочака освобождаването на лагера и довършва образованието си.

Снимка: btvnovinite.bg



От Държавния архив в Габрово разказват, че Кандулков сам пише в спомените си, че е излиза от там 45 кг. Баща му е бил шивач с леви убеждения и по тази причина кръщава сина си на един от водещите европейски социалдемократи – Карл Липнехт. Семейството е живеело в бедност и вероятно това е сред причините да изгради един много силен и много твърд характер.

След създаването на Габровски окръг, през 1959 г. е изпратен в града с мисията да го модернизира. Предприема мащабно строителство. Времената са трудни, но размахът му е смел.

В свое интервю Кандулков казва, че планът на един град, независимо кой е градът – дали ще бъде столица или не, винаги се прави с 50 години напред.

Снимка: btvnovinite.bg

Такова е разбирането му за управление не само на един град, но и на цяла една държава. Един от най-емблематичните му проекти остава Домът на културата.

„Работил е при много тежки условия. Ако сега сме свикнали, че всички градоначалници и високопоставени хора живеят комфортно, луксозно, явно всичко преди не е било така – дават му една къща, в която той се настанява със семейството си, но му липсват и елементарни битови условия“ разказват от Държавния архив в Габрово.

В своите спомени той пише, че през зимата не е имало отопление в къщата. През деня той работи в Съвета – административна работа. Изгражда се нова администрация – нов окръг. Вечер се прибира вкъщи и проектира Дома на културата с ръкавици и палтото си, наметнат с балтона, защото сградата е огромна, с високи тавани, неотоплени – дори няма легла. Три месеца по-късно му осигуряват и легла, за да може да води някаква нормално съществуване.

Снимка: btvnovinite.bg

Условията не са пречка за идеите му. Превръща една кожарска фабрика в Дом на хумора и сатирата. Реконструира сградата на Народното читалище, за да я направи модерен Драматичен театър. Съдейства за създаването на Етъра, както и за реставрирането на Боженци в архитектурно-исторически резерват.

„Искам да разберете, че градоустройството не се прави с мнения, а с работа, с чертане”, пише арх. Карл Кандулков.

Снимка: btvnovinite.bg



Карл Кандулков успява да реализира над 70 свои проекта, сред които сградата на общината с часовниковата кула и прилежащия към нея ансамбъл от сгради, градският площад с шадраваните, множество мостове и подпорния зид на река Янтра. 

Снимка: btvnovinite.bg

Кани редица известни български скулптори, които да допринесат с ръцете си за артистичния дух на града. Освен главен архитект, той има и два мандата като кмет на града.

В този период и под негово ръководство са изградени повечето от съвременните сградите с обществено значение в града, както и над 10 хил. апартамента. 

Снимка: btvnovinite.bg

Проекти има и на други места в страната. Част от наследството, което оставя обаче като летния театър в Габрово – днес тъне в разруха.

Карл Кандулков не е просто архитект и градоначалник – за габровци той е визионер, създател и вдъхновител. Точно век след рождението му те се надяват, че и в днешните времена могат да се родят личности като него.

Снимка: btvnovinite.bg

„Пътят до Европа съществува. Лично аз не желая да ходя по него… Ако изградим материалната си култура – фабрики, селско стопанство, инфраструктура, пътища. Ако променим варварските си табиети и се уважаваме, и мислим цивилизовано – то Европа сама ще мине този път до нас, а това ще увеличи самочувствието и достойнството ни като народ”, казва арх. Карл Кандулков.