Тази година се навършиха 240 години от първия полет с въздушен балон, извършен от двама братя французи. Утре се навършват 120 години от първия полет на братята Райт, доказвайки, че човешкият полет е възможен.
Сега си срещаме с братята Свилен и Константин Рангелови, чийто безпилотен самолет тази година направи първия си пълномащабен полет.
Черният Лебед е пръв по рода си безпилотен самолет и е създаден изцяло от екипа на Дронамикс. Амбицията им е да произведат самолет, който е по-евтин и с по-малко емисии, от който и да е друг товарно самолет. В екипа им от 187 души има и много българи.
„Има и доста чужденци. Зад това стоят много животи, съдби и мечти. Хората виждат един самолет, а ние виждаме всички хора, които ни подкрепят“, обясни Константин Рангелов, главен технически директор.
„Стартирахме годината с инвестиция от един от най-големите фондове на ОАЕ. Това даде голям тласък за развитието на нашата стратегия в Близкия изток. Постигнахме първия успешен полет на „Черния лебед“, с който валидирахме хипотезите ни. Става въпрос за изцяло нов дизайн, който никога не е бил правен и тестван в историята. Вече ни гледат като равни в авиоиндустрията. Успяхме да получим още повече валидации. През годините сме срещали лек скептицизъм – „Това не може да стане в България“. Успяхме да покажем, че може. Ще може да виждате полета във FlightRadar в реално време“, добави Свилен Рангелов, съосновател и изпълнителен директор.
„Нашата визия е да направим възможни доставките в същия ден на всеки навсякъде по света. Пощенските услуги са много естествен наш партньор, защото нашата визия е да направим възможни доставките в същия ден за всеки навсякъде по света. Първата половина на следващата година очакваме да е нашият първи търговски полет. Очакваме това да се случи в Гърция, където започва изграждането на нашата мрежа“, уточни Свилен.
„Това обичам да казвам – каквото той обещае, аз трябва да го изпълнявам. Да, възможно е“, посочи Константин Рангелов.
Товарният дрон може да пренася 350 килограма.
„Искаме да направим летяща „баничарка“ (лекотоварен автомобил – бел. ред.), защото големите самолети са прекалено големи. Трябват им огромни летища. В една държава като България, където има над 100 летища и площадки, има само един товарен вход през София. Кацайки, товарът ти трябва да може да се побере в едно превозно средство – малките ванове, които наричаме баничарки. От следващата година трябва да започнем търговски полети и да произведем още самолети“, каза още Свилен Рангелов.
Първият полет на безпилотния им самолет е в Балчик, а емоциите на Константин оттогава не са избледнели:
„Аз бях в хеликоптера, който го следваше. Не си спомням всичко. Може би съм вдишал три пъти за 10 минути. Когато излетя над водата и се откри цялото море…“