Преди 24 години се активира варненското свлачище. През 2005 година, след активно строителство върху свлачището, то ескалира и пропаднаха както домовете на хората, така и панорамният път, който свързва града със Златни пясъци и Северното крайбражие.
Какво се случва в този район 17 години по-късно и има ли план за възстановяване?
Кристина Атанасова работи в магазин на метри от свлачището. Казва, че не се притеснява. Чула е, че вече има проект за овладяване на бедствието.
„Хората искат информация дали ще има възстановяване на пътя. Много хора се питат ще се случи ли нещо“, казва тя.
Каква е хронологията на битката с природата и презастрояването? Тя започва преди 24 години и още е доникъде.
„Свлачището възниква 1998 година и обхваща склона под пътя. Първо е 50 на 50 метра. 2001 - 2005 година се активизира периодично и достига 250 на 150 метра, стига до пътя и го прекъсва“, разказва Ивелин Гавраилов, управител на „Геозащита – Варна“.
Причините са много, казват от „Геозащита“. Морска абразия, геоложки строеж и основната - хората. „Претоварването на склона от допълнително застрояване. Периодично свлачището се активизира и най-активно е есенно зимния период“, казва Гавраилов.
„Геозащита“ прави проучване и предлага вариант. Стига се и до проект по темата, с който е запознат на място и министърът в оставка Гроздан Караджов. „Технологично решение за премостване на свлачището с нова мостова конструкция. Колоните на този мост ще са дълбоко под земята и под хлъзгащия пласт. На 40 метра надолу, за да хванат тази естакада в здравия слой. И този път, който не се ползва 10 години, ще заработи. Дължината на естакадата ще е около 250 метра“, обяснява Караджов.
Първоначалната сметка е за 15-20 милона лева. Кметът казва, че темата е била на дневен ред в края на третия мандат на Бойко Борисов.
„Поради политически промени това се забави, но съвсем наскоро регионалният министър Караджов се запозна и с отчуждителни процедури плюс технически проект. Вярваме, че ще се намери решение за този въпрос на две десетилетия и панорамният път ще бъде възстановен“, коментира кметът на Варна Иван Портних.
Според председателя на транспортната комисия в Народното събрание, изпуснати са огромни възможности да се кандидатства за средства от Европа, с които пътят да бъде възстановен.
„Последните брегоукрепителни мероприятия във Варна са 1985 година, преди 40 години. След 1989 година не продължава този процес и нос Галата се свлече. 2014-2020 година по европейска програма имаше възможност да се вземат големи евросредства. Кой управляваше държавата и общината - ГЕРБ. Според вас нормално ли е да изтървеш такава възможност. Румъния взе 841 милиона за укрепване само на Констанца, а ние сме изтървали тази възможност? това не е ли безотговорно и престъпно?“, пита Борислав Гуцанов, председател на транспортната комисия в Народното събрание.
Проблемът е толкова голям, че всички политически сили този път са единодушни, че реконструкцията е от жизнено значение и трябва да се направи бързо. Канят се да заложат парите за това в следващия държавен бюджет. А от „Геозащита“ предупреждават - ако не бъде направено нещо спешно, има опасност свлачището да прекъсне пътя и на друго място и да се повтори кошмарът от миналото.
Това което казват експертите е, че ще са необходими 12-16 месеца, определена сума пари, така че тази картина на ужаса да бъде овладяна.