България наподобява на случилото се във водещите европейски икономики по време на кризата. Може би април месец е дъното – 30% спад в износа, 20% в индустрията, 20% в потреблението и нетно около 90 хил. души безработни. През май се наблюдава откъсване, като е важно да знаем докъде ще стигнем.
Това заяви Лъчезар Богданов от Института за пазарна икономика.
За „Лице в лице“ той обясни, че има ниша за всички компании, които могат да отговорят на новото търсене на потребителите. По думите му българският бизнес успява да се „намести“ в някои от коловозите на големите пазари.
„Едно от най-важните неща е да се позиционираме като ключов доставчик на определени компоненти, части, машини… Кризата, разбира се, удари и част от тези компании. Ключово е да се разбере доколко българските фирми ще се окажат надежден партньор“, обясни той.
Според Бойко Таков от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия има редица проекти по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“, в които има ресурс български фирми да бъдат заведени на чужди пазари, за да им се намерят партньори.
„Навсякъде бихме могли да бъдем полезни. Изследвания сочат, че български компании са позиционирани в целия свят. (…) Искрено се надявам все повече да се насърчава предприемачеството и да се раждат нови фирми, които да търсят реализацията“, коментира той.
Таков изтъкна, че държавата помага на засегнатите от кризата сектори и обясни, че механизмите са много. Според него понякога има технологично време, което трябва да мине, но беше категоричен, че ще има ресурс за всички граждани, подали заявки за помощ.