„Ние сме си купили възможно най-скъпото оборудване. Купили сме си последен модел лаптоп от най-добрата фирма в света и го използваме, за да играем „Тетрис“ и да редим пасианси. Освен чистото монетизиране тол системата има още страшно много технически възможности“.

Това каза в „Лице в лице“ политическият анализатор Георги Харизанов. 

По думите му тол системата разполага с над 400 камери, които могат да засичат моментна скорост.

„Тол системата има над 100 кантара, сложени на тайни точки в пътната настилка, които могат да мерят теглото на камионите, автобусите и микробусите и да установяват кога има претоварване. Рамките на тол системата имат метео станции, които могат да измерват в реално време температурите и на въздуха, и на асфалта и когато има риск за пътната настилка тези отсечки да бъдат затваряни. Тол системата има инструментариум да следи и упражнява вътрешен контрол върху републиканската пътна мрежа. Има я информацията, тя постъпва, но не се използва за санкциониране и взимане на мерки“, каза Георги Харизанов.

Според него възможностите на тол системата не се използват и от това се възползват нарушителите.

„Заради мистериозно огъване на държавните органи, които трябва да приведат тези кантари в експлоатация, това не се случва вече пета година. Всичко е монтирано и е там, но Българският институт по метрология не ги стандартизира и лицензира вече четвърта или пета година. Мотивът е в желанието на определени хора да няма контрол върху таблото. Възползват се некоректните“, допълни Харизанов.

По думите му тол системата може да показва шофьори без гражданска отговорност, без технически преглед или с неплатени глоби. За целта обаче тя трябва да бъде синхронизирана със застрахователния гаранционен фонд, както и със системата на МВР.

„Тол системата е третата по големина приходна агенция, която е забита като дирекция в АПИ и няма почти никакви правомощия. Тя трябва да бъде извадена и обособена като звено. Мястото ѝ е или в Министерството на финансите, или като агенция на прякото разпореждане на Министерския съвет, защото очакваме от нея милиарди приходи. Второто нещо са промени в Закона за движението по пътищата“, каза още Георги Харизанов.