Доц. Тони Димов: 80% от законопроектите ни не отговарят на стандартите за качество

Според него регулаторната реформа от 2016 г. не е успяла да подобри значително качеството на законодателството у нас

Редакторски екип Редакторски екип

Публикувано в  18:07 ч. 20.02.2025 г.

От края на 2016 г. у нас започва най-голямата в съвременната ни история регулаторна реформа. Тя е свързана с нови правила за оценка на въздействието на закони и обществени консултации в процеса на създаване на закони. Какво се случи с ролята на регулаторите и качеството на законодателството ни оттогава?

„Ние сме постигнали някакви сериозни успехи. Промените, които станаха в Закона за нормативните актове в края на 2016 г. не бяха самоцелни, не ги правихме защото е много добре да имаме европейско законодателство, а заради това, че по-доброто регулиране води до по-добър живот“, каза доц. Тони Димов от Центъра за оценка на въздействието на законодателството.

И обясни, че сега е времето за равносметка дали тези неща, които сме въвели за по-добро регулиране, в действителност за оказали позитивно влияние върху качеството ни на живот.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

„Отговорът е не по една много проста причина, която се доказва с данни и факти, защото темата за оценката на въздействието означава винаги да говорим само с данни, факти и доказателства“, заяви доц. Димов.

Само 20% от законопроектите са тези, които отговарят на стандартите за добро качество. Те са внесени от Министерския съвет. Останалите 80% са внасяни от народните представители, където може да се каже, че действа „сивата зона“ – това е т.нар. „сиво законодателство“.

Данните, на които се позова доц. Димов, са от последните изследвания на Националния център за парламентарни изследвания.

Той поясни още:

„Разликата е такава, че когато се въвеждаха тези инструменти се стигна до непредвиден от никой от нас дуализъм в режимите – тоест двоен стандарт. Имам предвид, че правилата и изискванията за високо качество в законодателството бяха скъсени, бяха ограничени в Народното събрание, в момента, в който се приемаше Законът за нормативните актове. Народните представители сами си облекчиха правилата за собствените закони в сравнение с тези, валидни за МС, за да им е по-лесно“.

По думите му Общата нормативна уредба изисква всяко ново законодателство да подлежи на оценка на въздействието и на обществени консултации.

В Правилника за организацията и дейността на Народното събрание депутатите са дерогирали това им задължение с аргумент, че Народното събрание трябва да остане „бързата писта“.

Обществените консултации сами по себе си изискват време – минимум 30 дни, което забавя процеса за внасяне на нови закони.

Какво още коментира доц. Димов вижте във видеото към материала. 

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK