Работата по пакет „Мобилност” ми прилича малко на боксов мач, защото не успяха да ни нокаутират, не успяха да ни бият по точки, сега се опитват да ни вземат мача в съблекалнята и то с помощта на съдиите. Това каза в предаването „Лице в лице” Андрей Новаков, евродепутат от ЕНП.
Тяхната цел е да оставят 100 000 български камиони без работа, но когато това стане, тези камиони ще бъдат паркирани из цяла Европа – по магистралите, по улиците, по границите, кой знае, каза евродепутатът.
„Това би било доста справедлива реакция на нашите шофьори и аз бих ги подкрепил. Само предполагам, че, ако 100 000 български камиона останат без работа, те могат да бъдат из цяла Европа, където ги свари забраната”.
Един от плодовете на нашата работа е, че каквото и да се случи в сряда, този пакет няма да влезе в сила тогава, това не е окончателното гласуване, следващият парламент ще може, ако иска да промени тази позиция и дори да започне отначало, заяви Новаков.
По думите му, първоначалният замисъл е бил още преди две години, през лятото на 2017 г., този пакет да е влязъл в сила и отдавна вече нашите шофьори да бъдат глобявани и фирмите да бъдат фалирани.
„Направихме следното – стартирах една инициатива, в която, с подкрепата на всички българи, които работим по темата и румънците, събрахме необходимия брой подписи да свалим точката от дневния ред.
В понеделник в 5 ч. ЕП ще гласува дали пакет „Мобилност” да остане в дневния ред или не. И тогава обаче използваха някои процедурни вратички срещу нас, така че още не е сигурно дали ще остане. Но и да остане в сряда, това е гласуване на първо четене. След това предстоят преговори с румънско председателство и едва след това гласуване на второ четене.
Ако приемем, че ще гласуваме в сряда, този парламент има 10 дни, в които да завърши преговорите със съвета, с ЕК и да го върне за гласуване за второ четене. Това ми се струва много близо до абсурда”.
Никога в историята досега нещо, което е отхвърлено три пъти, не се е вкарвало за четвърти път, допълни Новаков.
Разочарован съм, че в мястото, което трябва да бъде люлката на демокрацията, в което трябва да се показва как се работи, може да се случи нещо такова, заяви евродепутатът. Той даде пример с председателката на комисията по транспорт.
„Преди три месеца, когато го гласувахме и отхвърлихме, забележете две трети, беше длъжна да преведе поправките на всички езици. Ние го поискахме. Това беше процедурно изискване, което ние направихме, защото те направиха гласуването малко след Бъдни вечер, нямахме време да реагираме, отговорихме по същия начин. Те, разбира се, не можаха да ги преведат и председателката каза – Не ми го пробутвайте това с правилата, ще гласуваме, ако искате разбирайте поправките, ако искате не ги разбирайте. С това се борим, това е изправено срещу нас. Председателката е от Франция и се казва Карима Дели”.
Те целят да го използват политически и да вземат няколко места повече в следващия парламент, допълни Андрей Новаков.
С всичко, което се случи с този регламент, един ден той ще финишира в съда и тогава всички, които са сбъркали дотук по него, ще трябва да отговарят за действията си. Ако има нещо положително, този безпрецедентен натиск, на който сме подложени, беше, че всички българи, които работим по темата, сме обединени. Всяка партия излъчи по един човек, с който да сме в контакт, всеки ден се чуваме и работим, сътрудничим си и с Петър Курумбашев, и с Ангел Джамбазки, и с Юрхан Кючюк, всички българи, румънците са заедно с нас.
В сряда търся автобуси, с които да подпомогна нашите шофьори, за да протестират там. Един самолет лети от България за Страсбург и ще протестират заедно с румънци, поляци и унгарци.
Евродепутатите от Франция, Италия и Германия подкрепят много този пакет. С това, което се прави, с поправките, които се внасят, се цели само това – политическа комуникация, защото и те осъзнават, че този парламент няма да довърши досието. Благодарение на усилията, които положихме, две години да обезсмисляме всички действия, които правиха те, той няма да влезе в сила в този мандат. И в следващия парламент се надявам да има българи, които също да припознаят темата, и да блокират такива вредни предложения и новият парламент да има нова позиция, която да е по-балансирана за всички държави”, каза още евродепутът.
Той допълни, че срокът за внасяне на поправките е изтекъл преди един час за внасянето за гласуването, че са повече от евродепутатите.
Поправките са 1200. Това означава, че всеки един евродепутат има различно мнение от другия и е внесъл поне по две поправки в пакет” Мобилност”.
Вижте целия разговор във видеото