Едва ли има вярващ, който да не знае, че Църквата - това са хората. Всички влизаме в храма, за да споделим своята вяра.

До преди месец малко българи бяха чували, че повече от 30 години има Българска старостилна църква. Духовниците от нея следват Юлианския календар, според който Коледа например се празнува на 7 януари. Или с други думи - след Нова година.

А Българска православна църква, оглавявана от Светия Синод, се води по Новоюлианския календар. Той е приет у нас на 20 декември 1968 година. Сам по себе си календарът не е свещен, той е наследство от Римската империя, от езическите времена. Това е едно средство за измерване на времето. Някои християни обаче, го превръщат в „свещена крава“.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Но, дали само едни 13 дни в календара разделят старостилците от останалите православни в България?

Има много деноминации на християнството, които са регистрирани в България. Според Конституцията, нашата традиционна религия е православното християнство. И неговият изразител е Българската православна църква – Българска патриаршия.

Има и такива деноминации, които не са регистрирани и се отделят в самостоятелна форма. Созополски епископ Серафим, който е един от духовниците на старостилната църква у нас, обясни, че отделянето им се дължи на тежки компромиси на Българската патриаршия с вярата.

„Ние не сме в общение с Българската патриаршия, в църковно общение по въпроси на вярата. Нашата църковна позиция, която е добре известна за всеки, който се интересува, е открита. Тя е публикувана, нашата позиция е, че Българската патриаршия от 60-те години на 20 век допуска тежки компромиси и по въпроси на вярата, които за нас са неприемливи. Въведен е новият календар, това е единствената причина. Той е изразител на този компромис с вярата. Българската патриаршия приема новият календар, аргументирайки се със своите икуменически стремежи“, разказва епископ Серафим.

Всъщност, икуменизмът е движение, което възниква между първата и втората Световна война за сближаване на християнските църкви и за преодоляване на различията между тях. Основно чрез богословски диалог.

Българската патриаршия е прекратила участието си в най-голямата икуменическа организация, каквато е Световния съвет на църквите, още през 1999 година. 

Експерти обясняват, че най-старото старостилно движение се заражда в Гърция още през 1924 година, само 12 месеца след като официалното вероизповедание в южната ни съседка минава към новия календар. Както обяснява бившият шеф на дирекция Вероизповедания на Министерския съвет, професор Иван Желев, нашите старостилци са били подчинени на истинно православната старостилна църква в Гърция.

„Старостилният ръководител Фотий Триадицкий е ръкоположен от тях и то в Гърция, не в България. Защо не е ръкоположен в България е трудно да се каже. Бяха първите години на разкола, много изострени бяха отношенията и явно са гледали да се покрият там в Гърция“, обясни Желев.

Според богословът Александър Смочевски, доктор по канонично право в Солунския университет и съветник на българския патриарх Даниил, е много трудно да се разбере кой от кого произхожда.

„Преди две години един от секретарите на каноничната гръцка църква в Атина на Светия синод издаде една малка книжка, която всъщност се опитва да проследи всички разделения в старостилното движение. Много е трудно да се разбере кой от кого произхожда, кой от кого се е откъснал, как е образувал своя собствена отделна църква“, уточнява Смочевски.

У нас нещата се развиват по подобен начин. В годините до днес например, няколко групи се отделят от Българската старостилна църква на Фотий. Образувани са поне две техни разклонения в Пловдив и Кюстендил.

След 1990 година за старостилците у нас остава само манастир в Княжево, който дотогава е бил собственост на Българската патриаршия. В двора му днес има няколко църкви. Монахините ни допуснаха на територията на имота дни, след като Народното събрание прие на първо четене и трите проекта за изменения в закона за вероизповеданията. 

До тях се стигна след като в края на миналата година излезе решение на Върховния касационен съд, с което в регистъра на вероизповеданията се вписва Българската православна старостилна църква. Идеята на трите законопроекта, които предложиха депутатите, е да не може да се дублира името Православна църква и да се използва само от Българската патриаршия.

Иначе, България е светска и правова държава и би трябвало съдебните решения да се изпълняват от държавните органи.

Всичко по темата вижте във видеото.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK