Виктор Тричков променя начина, по който се правят визуални ефекти в киното от България. За първи път той вкарва в Централна и Източна Европа системата "Мotion capture", чрез която се създават виртуални образи на живи същества. В компютърното 3D пространство те могат да бъдат напълно преобразени. По това време в света едва 25 студия работят по този начин.
„Тук човекът е облякъл костюма за "Motion capture". Целият е от велкро и позволява залепването на тези маркери. Те са направени от светлоотразителен материал и инфрачервената светлина ги улавя. Те се слагат на ставни връзки и след това помагат компютърния модел, който актьорът задвижва да бъде изцяло анимиран, следвайки тяхното движение“, обяснява Виктор как действа системата.
Към всяко тяло може да се добави всякакъв компютърен модел.
„Може да е човек, може да е някакво животно, чудовище, всичко, каквото е с двукрака анатомия и подобни пропорции. В днешно време дори има развитие на технологията до там, че един човек използвайки тялото си, може да анимира обекти, които дори не са хуманоидни. Правим опити да се използват ръцете и движението на китките за анимиране на дървета. Голямото предимство на тази технология пред останалите неща е, че пести адски много време, защото ние буквално в реално време можем да заснемем минути, часове човешки движения, а за да се анимират на ръка тези неща по стандартните принципи на анимацията, ще са необходими години“, обясни още той.
Освен в киното "Мotion capture" системата е разпространена и в медицината, а през 2015 г. за първи път в света е използвана и за театрално представление.
„Квартет на Явор Гърдев, беше с изключително амбициозна идея да използва "Мotion capture" на живо пред публика. Един от последните проекти, които работихме, беше филмът "Дуум". Tам има цяла тълпа от същества. "Дуум" е по играта "Дуум". Те са крийчъри - стотици, филмът вече излезе и интересното при него е, че целият пърформанс на всичките компютърно генерирани създания беше направен чрез "Мotion capture", заснет в рамките на 1 ден от 1 човек“, казва Виктор.
С помощта на 40 фотоапарата, които снимат едновременно в реално време, в българско студио днес се създават и 3D модели на човешко тяло, което буквално може да бъде преобразено във всичко.
„Тук се намираме в 3D скенер, който използва фотоапарати. Това е една от трите технологии, която използваме за сканиране на 3D обекти, включително на хора в цял ръст. Много често се използва за digital doubles или за хора, които в определен момент от филма превключват в компютърен модел, например за сложни каскади или за неща, които не могат да бъдат заснети от камерите и там е изключително важно за прехода от живия актьор към неговия 3D модел да става незабелязано за публиката”, обясни Виктор.
Всичко започва преди 13 години, когато Виктор сам и без никакъв опит или кино образование започва да мечтае за Холивудския свят.
„Началото в света на киното беше един проект, който започнахме 2007-ма и завършихме 2009-та година… По това време беше доста голяма лъжица за нашата уста, след него колелото се завъртя, следващата година имахме 4 по-малки проекта и така придобихме популярност. Първите филми бяха нискобюджетни филми, голямата промяна беше, когато влезнахме в полезрението на "Universal". Аз разбрах, че те работят по проект, към който аз имах интерес и буквално без тяхно знание и без да ни одобрят, ние поискахме кадри от този филм и като безплатен текст казахме, че ще направим по-добре тези шотове. Никой не вярваше, че това ще стане…“, спомня си той.
Оказва се правилен ход.
„Защото продуцентите бяха много впечатление. Това ни беше първият голям филм – "Scorpion King" и така ние станахме един от списъка по онова време, влезнахме в списъка с потенциални вендори за визуални ефекти, коетo е голяма част. Работили сме по "Dragonheart" с легендарната продуцентка Рафаела де Лаурентис, дъщеря на Дино де Лаурентис. Това е първият филм с Оскар, в който има CG характер. Главният герой Шон Конъри озвучаваше първата серия на този филм. "Уди кълвачът" - жанр, който нямахме много общо. Преди 3 години направихме микс между живо видео и Cartoon характер, който до сега не е бил филмиран. Тази година с Netflix започваме продължението на този филм“, казва създателят на виртуални образи.
Започват работа по все по-големи проекти. Най-голямото предизвикателство е да намери добри артисти. С течение на времето обаче той успява да привлече световно признати имена на талантливи българи, като това на Виктор Радулов, който работи за най-големите студиа в Лондон, Канада и Индия.
„Аз бях супервайзор на "Покемон" и на "Maleficent 2"("Господарката на злото 2"), и на "Sonic", който в момента е в кината. За мен "Покемон" е най-предизвикателният проект. На "Покемон" най-много съм работил с Роб Летерман. Той е доста известен в света, като много добре разказва истории и за възрастни, и за деца. Той е много интересен за работа, има комичен характер“, обясни актьорът.
Виктор Радулов започва на 22, самоук. Впоследствие от артист изпълнител става супервайзър и работи директно с режисьори като Ридли Скот.
„Като започнах като артист, започнах с „Пазители на галактиката“, първата серия, след това напраивих един филм на Ридли Скот, тогава имах възможност да говоря с него.
"Това са големите режисьори, с които съм разговарял и сме били в една стая и е било все едно сме приятели от 10 години. Начинът, по който тези хора работят, когато ти си човек от екип, който създава нещо за тях, начинът, по който те разговарят с теб, това те облагородява – те се държат с теб като с човек… Никога не съм крил, че съм българин, не ме е било срам, че съм българин и съм се гордял, че съм успял да направя нещо навън“, обясни Радулов.
Връщайки се отново в България, казва, че нищо не му липсва.
„Има едно нещо, което е най-важното – навън тази работа се случва като във фабрика, а аз съм артист и за мен е важно да има добри условия за артистите. Аз вярвам, че тук можем да развиваме много повече от това, което се случва и именно това, което ми харесва, че ние може спокойно да се конкурираме на световния пазар“, казва артистът.
Освен него в студиото работи и Иван Грозев, още един завърнал се талант, само преди броени месеци. Той работи по подмладяването и състаряването на Робърт Де Ниро в "Ирландецът", с 10 номинации за Оскар. Неговото име като визуален артист е и част от заглавия като "Черно огледало" и "Спектър". "Код: Лондон", "Х-мен" и "Сезонът на вещиците".
„За последните години тук нещата са претърпели сериозна промяна от гледна точка, че при нас от България излизат много сериозни артисти, просто хората тук са с едно вродено занижено самочувствие, но мога да кажа, че много хора тук са на световно ниво“, заяви Грозев.
Тук е и Константин Витоков Титис – авторът на българския комикс герой, който достигна до Съединените американски щати. През 2019 г. персонажът на Джак Еридън влезе в предложенията за най-добри заглавия в библията на комиксите в Америка.
Най-голямата борба за Виктор е да успее да създаде в България такава среда, в която младите ни таланти да не излизат навън, а да търсят реализация тук.
Плановете на Виктор са да създаде българска академия за визуални ефекти. А най-смелите му идеи са българско кино студио да стане пионер в използването на изкуствен интелект в киното по нашите ширини.
„Все още е малко като Sci-Fi и като далечно бъдеще, но истината е, че не много далечно. Все повече от креативните решения ще бъдат взимани от изкуствен интелект. Все повече се експериментира от писането на сценарии, през автоматично монтиране на филми, до креативни решения като как да бъде структуриран филмът, как да са му частите. Все повече компютрите ще имат роля в кино производството. В момента с визуални ефекти може да се направи абсолютно всичко. Дори това, което до скоро беше нечувано. Опити бяха правени фотореалистични хора вече се използват в адски много от филмите и те са неразличими от истинските хора. Човек, който изглежда като истински, но е изцяло компютърно генериран. Може да е копие на жив актьор, може да е случайно генериран, да не е жив човек. Въпросът е, че за един случаен зрител, без да му се каже, той няма да разбере, че това не е жив актьор. В момента дори се снима, мисля, че военна драма с Джеймс Дийн в главната роля, всички знаят отдавна починалия американски герой. Има много полемики дали това е етично, дали това трябва да се прави, но като всяко нещо, всяко ново, всеки път на ръба на технологичния ръб мисля, че тези неща си пробиват път, независимо от общественото мнение“, обясни Виктор.
Въпреки това, той смята, че все по-екзотично и желано ще става връщането към традиционните техники на снимане.
„Съвсем скоро ще дойде моментът, когато хората няма да искат да гледат филми с компютърни генерирани изображения или използвани на високи технологии, но това може би ще е нишов отрасъл. Това съревнование и тази борба няма да е безкрайна и съвсем ще започнат да се ценят натурални и естествени неща. В момента в света е много популярна така наречената виртуална продукция, в която филмите се заснемат почти анимационно в компютър, използвайки технологията за real time графики като в игрите, в които режисьор определя кадрите, локациите, камерите, след това си го монтира. Това в момента се прави за все повече заглaвия, други интересни посоки, които разработваме – до скоро зеленото студио беше популярно, вече посготвяме студио, което е с лед панели, не се реже зеления екран, а докато се снима в реално време се прожектират локациите, защото без да се строят, без основни големи декори, може човек да снима навсякъде по света, без да излиза от рамките на студиото. Това са последните хитове в индустрията. Следващите години ще се създадат толкова години, които през последните 20 години не са прави“, каза създателят на виртуална реалност.
Виктор и екипът му са надеждата, че талантите в поне една сфера все повече ще се завръщат и все повече няма да заминават. Те са и свидетелството, че не след дълго страната ни може да стане център на модерните кино технологии и визуални ефекти на Балканите.