По-младото поколение няма да разбере какво е да си в армията. Няма да разбере какво е да сложиш униформа под пагон и какво е да се вълнуваш, че ще отплаваш в открито море.

Снимка: bTV

Репортерът на bTV Митьо Маринов - три дни на боен кораб

Снимка: bTV

Някога фрегатата „Дръзки“ е била в белгийския флот, а днес е един от трите големи бойни кораба, с които армията ни разполага.

Има 130 души екипаж и въоръжение за водни и въздушни мишени. Участвала е в операции на НАТО и ООН. Екипажът на „Дръзки“ взе участие в тридневно бойно учение.

Снимка: bTV

Първите задачи като матрос – обирането на въжето при снемането на кораба от пристанището, а след това и прибирането му.

Снимка: bTV

Следващото предизвикателство е беленето на лук.

„Това е мастър шеф работа и като всяка една функция - внимаваш да не се нараниш“, съветва капитан трети ранг Мариян Димов, командир на сектор „Логистичен“.

Снимка: bTV

„Осигуряваме храна за 130 души. Имаме закуска, обяд и вечеря. Когато сме на море, тъй като е утежнен енергоразходът на хората, има допълнително - т.нар нощни закуски или допълнителни хранения на кораба, които са извън стандартните закуска, обяд и вечеря. Във всяко едно от храненията присъства месото. Другото особено е, че се храним по единно меню. Командирът на кораба и матросът ядат едно и също нещо. Менюто е утвърдено предварително от командира на кораба“, обясни кап. Димов.

Снимка: bTV

Моряците се хранят с висококалорична храна. Нарязаният лук ще бъде използван при приготвянето на мусаката за следващия ден. Вечерята е свинска вратна пържола с бланширани картофи.

Снимка: bTV

След зареждането на корема идва време за зареждане на оръдието на кораба. За целта се влиза в артилерийския погреб на кораба или по-просто казано - помещението, в което се съхраняват боеприпасите.

Снимка: bTV

„Това са снарядите. Работим по следния начин. Капачката служи за укрепване на снаряда. Операторът го вади от стелажа. Операторът го поднася към карусела. Нанизва го на мястото му и е поставен. Когато се постави достатъчното, заповяданото количество снаряди, подава се команда и се качват в оръдието. Зареждаме седем“, посочи капитан първи ранг Ростислав Русев.

Снимка: bTV

Снарядите са с тегло 23 или 27 килограма.

Снимка: bTV

„За подготовката винаги слагаме накрая черен, практически тоест учебен снаряд. Той затваря веригата на стрелба“, допълни кап. Русев.

Снимка: bTV

На мостика вече са взели координатите на мишената и са готови за стрелба. В случая плава по повърхността на водата. Може да се стреля и по въздушна цел, имитираща противников самолет.

Снимка: bTV

А как се действа, ако на кораба пламне пожар?

Бутилка с въздух, слагат се маски, а всяка открита част по тялото се покрива. Винаги трябва да сме с лице към пожара, обясняват от екипажа.

Снимка: bTV

„Ние сме хората, които противодействаме на кораба да се самозапали да се саморазруши и да се самопотопи. Всички на кораба разполагат с такива бели ръкавици и бели маски. Те се наричат антифлаш. Всеки, който види пожар по някоя каюта или помещение, слага антифлаша. С антифлаша се предпазваш лицето да не обгори. Това е както във Формула 1. Има антифлаш. Същото това нещо го слагат пилотите и после слагат шлема“, уточни гл. старшина Милен Робев, командир на аварийно спасително отделение.

Снимка: bTV

По залез слънце „Дръзки“ спира в открито море и пуска котва. Слизаме на най-ниските му нива, за да достигнем до сърцето на машината. Фрегатата "Дръзки" разполага с 3 моторни отделения.

Снимка: bTV

„Това е левият главен двигател на кораба. Има два главни двигателя. Този е единият. Нарича се ляв главен двигател. 4200 конски сили му е мощността, 12-цилиндров. Газовата турбина е с мощност 28 000 конски сили. Когато корабът има нужда от по-голям ход и по-голяма скорост вместо главните двигатели използваме нея. Тя е свързана изцяло с винтовете, които задвижват кораба“, обясни кап. лейт. Теодор Петавраджиев.

Снимка: bTV

Корабът разполага и с 5 дизелови генератора, които са толкова мощни, че могат да захранят с ток едно малко село. За да излезе „Дръзки“ в открито море, преди това резервоарът трябва да бъде много добре зареден с нафта.

Снимка: bTV

„С 290 000 литра гориво тръгваме на кораба преди всяко плаване. Средно, ако е на нормална скорост, имаме харч от 2000 до 4000 литра на денонощие“, уточни кап. лейт. Петавраджиев.

В 22:30 часа всички, които досега са били на смяна, вече са по леглата. Събуждането е в 05:20 часа.

Снимка: bTV

На палубатавече е започнало издърпването на котвата. Само тя тежи 1,7 тона, а на дъното са пуснати 125 метра вериги. Всичко се измива от тинята преди да бъде прибрано обратно.

Снимка: bTV

Време е и за равносметката на капитана, под чийто поглед беше репортерът.

„Убеди се колко е наситено ежедневието по време на едно такова учение. Шеговито с екипажа вече те наричаме матрос Маринов“, казва кап. първи ранг Радко Пенев, командир на четвърти дивизион „Патрулни сили“.

Снимка: bTV

„Такива учения се провеждат 2-3 пъти годишно. Зависи от кораба, от декларираните сили и също така продължителността варира 2-3 дни до 3-4 дни. Правят се с цел военна подготовка на море. Според мен тези дни не са достатъчно. Екипажите имат нужда от плаване. Корабите имат нужда от плаване. Въпреки това полагаме максимални усилия и насищаме тези 2-3 дни плаване с максимално много елементи. За да използваме всяка минута от ценното плавателно време“, подчерта той.

Снимка: bTV

„Има непопълнение на екипажа. Налага се да попълваме позиции вакантни, за да може да изкараме кораба в пълен състав. Това е общ проблем - доколкото знам даже за цялата армия с непопълнението с млади кадри. Положителна тенденция от последните няколко приема на такива моряци беше, че те нямат желание да напускат. Очевидно им даваме достатъчно мотивация“, обясни кап. първи ранг Радко Пенев.

Снимка: bTV