И на тези избори кандидатите за местната власт се надпреварваха да привлекат избиратели с нестандартни послания.

Някои се появиха на предизборните си плакати с ексцентрична визия и станаха хит в социалните мрежи. Търсен ефект или дефект? Успяха ли тези кандидати да спечелят доверие?

Сред тях са Георги Георгиев – Готи; Роза Николова; Тодор Георгиев; Владислав Василев – Трола и Маринчо Маринов.

Общо 802 гласа – толкова събраха тези петима кандидати на местните избори.

„Бях убедена, че са фалшива новина, бях убедена, че някой си е направил колажи и не можех да повярвам, че през 2019 г. в държава от Европейския съюз това могат да бъдат плакати на хора, които искат да работят за хората”, коментира проф. Десислава Бошнакова, преподавател по пиар. 

„Един от мотивите е: търся провокация, искам да изглеждам нестандартно, искам да изглеждам интересен, за да привлека вниманието не просто на обществото, защото то няма да ме хареса, а на медиите”, смята проф. Антоанета Христова, политически психолог в БАН. 

Гол и по тиква – така Георги Георгиев води кампанията си за кмет на София. По-известният като Готи – певец и актьор, агитира с посланието – „Да  направим от тиквата тиквеник за народа!” 

„Защо съм гол и защо с тиква, защото политиката е едно порно. Мисля, че народът е гладен и има нужда от тиквеник, за да бъде нахранен”, обяснява Георги Георгиев-Готи. 

Кандидатът казва, че снимката е истинска, а фотошоп има само на брадата и косата.

„Ако трябва да съм откровен, процентът на фенките е незначителен, за разлика от мъжкия пол. Разочарова ме определено”, признава кандидатът за кмет на София.

Финансистка по професия Роза Николова се включи в кметската надпревара за 9-хилядната община Бойчиновци с лозунга: „Изберете красотата и отговорността!”

„Исках да докажа, че красотата по принцип при нас са свикнали хората да я приемат като лигавщина. А, тая е красива, тя нищо не разбира няма акъл. В главата й само моди и такива неща”, казва Роза Николова, кандидат за кмет на Бойчиновци.

Експерти по пиар и политически психолози обясняват по-ексцентричната визия на кандидатите като опит да стигнат до избирателите.

„Аз много бих го оприличила това с тази дама, която изпя „Кен лии” т.е видели сме, че нещо е хубаво или видели сме, че има успех в публичното пространство, но възможностите ни, не ни позволяват. В тази неадекватност на себеоценката спрямо възприятията на другите, се получават смешни, провокативни изяви”, е мнението на проф. Десислава Бошнакова.

Диджей, управител на дискотека и кандидат за общински съветник – Велислав Василев, води кампанията си с псевдонима Трола

„Направихме опит с председателя на партията в Габрово и установихме, че много хора не ми знаят името. Затова решихме за по-голяма популярност, по-лесно е да се запомни Трола”, разказва Василев. 

Издигнат от социалистите в Габрово, диджей Трола организира червено парти седмица преди вота.    

„Събраха се приятели, те уважиха дрескода, който беше червено. Имаше почерпка за всички. Преди това открихме вечерта с модерен ремикс на „Една българска роза”, обяснява Трола. 

Друг диджей е кандидат за трети мандат общински съветник, но на Дряново. Тодор Георгиев, по-известен като диджей Теди Джорджо, бе издигнат от „Воля”. 

„Какво трябва да напиша стругов резист или ел. техник или какво – шлосер монтьор. Много ясно, че ще напиша водещ и диджей, с което аз не се срамувам, защото аз съм един от най-добрите диджеи на България. 30 години на сцена, познат от Варна до Бургас, от Добрич до Петрич и Сандански, през Пловдив, Велико Търново и цялото Черноморие”, обяснява Тодор Георгиев.

Освен диджеи, оперни и поп-фолк изпълнители също влязоха в политическата надпревара. 

„Хайде, така да го кажем – лаическо търсене на разпознаваемост, за тези, които са искали да стигнат до избирателите. И сериозно са искали да станат политици и да кажат: А този с шапката, със специалната брадичка, която си е направил, а този с формулата, това ги отличава... Големият въпрос е това ли е начинът да намериш разпознаваемост”, коментира проф. Антоанета Христова.

„Аз напълно съм убедена, че голяма част от хората с тези абсурдни плакати, не са толкова абсурдни в действителност и може би криво са разбрали модела, който дават народните представители за поведение в публичното пространство”, смята проф. Десислава Бошанкова.

Село Горски Долен Тръмбеш, написано с „Ж”. Тази правописна грешка бе във всички плакати на Маринчо Маринов, кандидат за 6-ти кметски мандат на селото. 

„Това е една техническа грешка, но може би едно недоглеждане дори от моя страна. Действително е грешка, виждате докъде ни докара”, твърди Маринчо Маринов.

Най-атрактивните плакати и послания на кандидатите за местна власт събра в профила си във „Фейсбук” Теодор Михайлов

„Просто са като едно голямо фрийк шоу. Ти дори не можеш да предположиш, че може да има, да съществуват тези хора, да им е минало през акъла цялата тази идея. Аз не мисля, че тези хора са дебили, или в по-голямата си част не са, но посланията им са дебилни, те са направени от дебили за дебили”, е мнението на Михайлов.

„Който счита, че диджей Джорджо е дебил, нека да го счита. Всички знаят, колко съм добър, знаят за моята доброта и отговорност. Качествата ми на изпълнение, и пример, за всички останали в България”, отговаря на тази критика Тодор Георгиев. 

„Станах по-разпознаваем, покачиха се поканите за приятелство в социалната мрежа. Мисля, че е плюс за мене”, контрира другият диджей-кандидат – Велислав Василев – Трола. 

„Това, че пък не бях избрана… лоша реклама няма. Така че съм благодарна. Поласкана съм”, коментира Роза Николова.

Маринчо Маринов, кмет на с. Горски Долен Тръмбеш
„Това не ме обидило, аз такива фейсбуци, мейзбуци съм изключил от всякъде”, твърди Маринчо Маринов, кмет на с. Горски Долен Тръмбеш.

Плакатите на нестандартните кандидати са стотици пъти споделяни и коментирани в социалните мрежи. 

„В социалните мрежи на нас ни трябва нещо, което да е wow т.е, колкото е по-абсурдно, толкова повече хората го виждат. И колкото повече го виждат, толкова повече го споделят. Започват да коментират…”, напомня проф. Бошанкова.

На предишните местни избори прическата стана запазена марка на кандидата за кмет на село Гаганица Антоанета Лазарова, но не ѝ осигури победа. Нейният предизборен плакат беше широко споделян в социалните мрежи. Днес тя разказва, че косата ѝ е изместила фокуса от предизборната ѝ платформа. 

„Съжалявам, че заради прическата станах популярна. Искаше ми се да стана популярна с това, което евентуално щях да направя за селото, но за съжаление това остана. Аз не съм направила тази фризура специално за изборите. Нали разбирате. Това е моя визия от 40 и повече години”, казва Антоанета Лазарова от с. Гаганица.

Монтанското село също доби популярност покрай кандидат-кметицата си. 

„Подиграват ни се, къде отидеме, ни се подиграват… А вие сте там при онази с кока”, твърди и друг жител на селото – Боряна Николова.

„Това са тези 5 минути слава, които много хора не могат да разберат, че след това се превръщат в кошмар след това за целия си живот, защото е много трудно да излезеш от образа на човека с тиквата, пушката, човекът с косата”, предупреждава проф. Десислава Бошнакова.

Според експертите прототипът на успешния политик е този, който вдъхва доверие у избирателите.

„Най-харесваният прототип е този, който е повече мъж, отколкото жена, свързан с професия – икономика, мениджмънт, строително инженерство, архитектура и човек, който наистина създава усещане за компетентност… да привлича и роши бариери, а не да създава стени между себе си и избирателите”, твърди проф. Антоанета Николова. 

„Принципно в политиката и в изборите ти продаваш доверие, ако мислиш, че можеш да продадеш доверие с ироничен образ, мисля, че правиш много голяма грешка. Те по-скоро трябва да продават някакви послания, надежда, доверие, а не това, което виждаме в самата класация”, смята Теодор Михайлов.

И петимата атрактивни кандидат-общинари заеха челни позиции в класацията в социалната мрежа, но равносметката след местния вот показва, че не всички могат да се похвалят с победа и на изборите. И петимата обаче дават заявка да се явят и на следващите местни избори.

Дали ще бъдат по-ексцентрични или ще заложат на традиционни послания, ще разберем след четири години...