Тръгваме по следите на нова измама в социалните мрежи - онлайн оферти за продажба на луксозни мебели на най-ниски цени. Мебелите се избират само по снимки и се поръчват в чат.
Кои са продавачите и къде са парите на потърпевшите?
Страницата за продажба на мебели във фейсбук е „Бутик Мобиля“. Харесана от над 40 000 потребители. Богат избор от снимки с обзавеждане за продажба и с позитивни коментари на уж доволни клиенти. Появява се случайно като реклама.
И всичко започва с един клик.
„Попаднахме на тях, видяхме че са много по-евтини“, споделя жена. Друг клиент - Митко Лалов, отбелязва, че е харесал холова гарнитура. И иска да я поръча. А Илиян Костов разказва, че си поръчал 3 спални, маса, трапезна маса с 12 стола за около 16 000 лева.
От сайта дават банковата си сметка и клиентите превеждат 50% капаро.
Плащанията са за 300, 900, 1000, 3000 лева. Преводите са до една и съща сметка и стигат до 5 000 лева. Освен IBAN, продавачите посочват телефонен номер и титуляр – едноличен търговец „Авицена“. С това име, в търговския регистър излизат над 100 фирми и търговци.
След плащането, продавачите спират да вдигат телефона, а мебелите, които по уговорка трябва да пристигнат от Турция за 15 дни – така и не се появяват.
„Нагли, затварят ти телефона, не ти вдигат, не ти пишат. Някои даже пишат, забавят се, съжалявам, те даже не лъжат“, споделя една от измамените жени.
Митко Лалов казва, че се усъмнил, но нямало как да си върне парите.
„За съжаление ни мебели - ни пари“, отбелязва и Илиян Костов.
„Ние сме си виновни, че сме подвели, то не се дава така капаро… случва се“, смята подведената клиентка.
Да се доверим онлайн, когато поискаме да купим нещо, е естествен човешки порив, смятат специалистите. А мотивацията се засилва още повече, когато се появи и хазартният момент, че точно сега и точно ние, сме попаднали на изгодна сделка.
„Те са на един клик разстояние. Даже не се налага да броиш банкноти, да даваш пари на ръка и по този начин да се лишаваш от друго“, обяснява д-р Ирина Лазарова – психиатър и психотерапевт.
„Представяме си как си нареждаме мебелите, сядаме, подреждаме къщата, как им се наслаждаваме и отново със задоволство си мислим колко изгодно сме направили тази сделка“, уточнява тя.
Измамена клиентка показва стаята, от която е изнесена спалнята. „Тук трябваше да пристигнат новите мебели и новата спалня. Виждате една празна стая, без мебели“, посочва жената. Тя подготвила стаята, като дойде поръчката да има място за монтиране.
„Когато се натрупат достатъчно доказателства, а стоката не идва, тоест фантазията не може да се превърне в реалност - разочарованието цялостно обхваща човека“, посочва д-р Ирина Лазарова.
А след разочарованието – при човека идват страхът и параноята, че освен взетите пари, измамниците имат и адреса му за доставка. Точно заради това повечето подведени крият лицата и имената си.
Според психиатъра и психотерапевт д-р Ирина Лазарова това е базирано на вярването, че измамниците са по-силни от нас.
„Ако си си купил нещо много изгодно - това е успех и повдига имиджа ти. Но ако си измамен и прецакан, това означава, че ти си по-скоро некачествен. Логично е да се срамуваш от това“, отбелязва още д-р Ирина Лазарова.
За да разберем къде са мебелите и парите на потърпевшите, се представяме за обикновени потребители, които искат да си купят спалня и влизаме в контакт с продавачите.
Потърсихме за помощ и експерта по киберсигурност Любомир Тулев. И на нас, и на него – отговарят веднага.
Любомир Тулев – експерт по киберсигурност, обяснява, че страницата сякаш има нещо, от което лъха на измама. „Коментарите, които оставят потребителите в тази мрежа, те изглеждат сякаш са фалшиви. Подставени лица, фалшиви профили“, отбелязва той.
Дават ни и телефон за връзка.
Сценарият се повтаря и при нас - вдига жена, която не казва името си и отказва срещи. Питаме как да купим диван, а тя иска от нас 1400 лева, които да преведем на същата банкова сметка от платежните.
Видях много коментари, че всъщност не пристигат въпросните мебели, казваме ние.
Това са наши конкуренти. Нашите цени са възможно най-ниските на българския пазар и просто се опитват да подбиват конкуренцията, отговарят от сайта.
И на нас казват, че работят с фабрика в Турция, а те само препродават мебелите им.
Отказват да назоват името на фабриката. „Това все пак е фирмена тайна. А и вие може да прескочите нас и директно от тях да си поръчате“, казват те.
Според експерта Любомир Тулев цялото усещане на тази кореспонденция е, че тях ги интересува да вземат парите.
„Не последва информация за размерите на тази спалня, за колко време ще бъде направена. Те казаха директно, цената на тази спалня е 1 400 лева“, отбелязва той.
За да проверим коя фирма или лице стои зад продавача – искаме да ни напишат идентификационен код. Пращат ни го. Справка в търговския регистър показва, че той отговаря на "Едноличен търговец „Авицена“– Николай Петров". Адресът на търговеца е в село Божурец, до Добрич. Там обаче не открихме никой.
Кметският наместник на село Божурец – Мария Лазарова, Николай Петров е регистриран в селото, но от пет години не е там.
Според нея той е неадекватен да се занимава с бизнес, защото е с психическо разстройство.
Никой в селото не знае на този адрес да има регистриран едноличен търговец. Хората обаче познават Николай Петров, който до преди години е живял в къща в селото.
„В този случай очевидно опираме до ситуация, в която фирмата се води на лице, което няма никаква представа какво точно се извършва с фирмата“, посочва експертът Любомир Тулев.
Предметът на дейност на търговеца, посочен в търговския регистър, включва от предоставяне на масажни, козметични и фризьорски услуги, до сделки с недвижими имоти и ресторантьорство. Регистриран е лятото на 2019 г. А когато разкриваме, че сме журналисти, разговорът по телефона приключва.
Кибер експертът прави опит да проследи човека от другата страна с известния в сферата метод - внедряване на пиксел за проследяване в линк, който той праща на отсрещния човек. Когато той го отвори – информацията вече е получена.
„IP адрес на една мобилна мрежа от 3-те опериращи в България мобилни оператори. През цялото време те очевидно са чатили през телефон, не през компютър, тъй като успях да разбера, че става въпрос за предпоследен модел на известна марка телефони“, обяснява експертът Любомир Тулев.
А това, че отварят адреса, за всички експерти говори, че човекът остреща не е професионалист, за да прикрие следите си.
„Човек, който иска да пробва, човек, който може би се е занимавал с друга престъпна дейност в миналото си, има престъпен бекграунд. Очевидно е искал да припечели максимално много пари и то максимално бързо“, уточнява Тулев.
По случая вече тече разследване. Подадени са жалби в полицията, както и в Комисията за защита на потребителите.
За да пазаруваме безопасно онлайн, трябва да търсим имената, адреса или фирмата, които стоят зад офертите. Да не се подлъгваме по ниските цени и да пазим доказателствата.
Соня Спасова – директор, Европейски потребителски център в България, съветва всички да направят принт скрийн, за да може впоследствие да се направи някакъв вид оспорване, да се подаде сигнал и да се помисли два пъти. „Има хора, които хвърлят парите си през прозореца, без да знаят на кого ще ги оставят. По същия начин има хора, които дават парите си в интернет и социалните мрежи“, казва Соня Спасова.
Страницата „Бутик Мобиля“ вече е изтрита. Дали това е измама и кой е извършителят ще стане ясно, ако полицията стигне до продавача. Всеки от потърпевшите може да потърси правата си в съда.
Според експерта Любомир Тулев обаче няма гаранция, че няма да се появи пак такава страница, а дори и същата.
„Всеки може да стане жертва на измама, защото измамите са направени от хора за хора. Няма как те да не действат. Просто действат. Това е едно целоживотно надлъгване“, отбелязва Ирина Лазарова – психиатър и психотерапевт.
Изборът да сме критични към офертите и да помислим, преди да купим, е наш. Защото много често най-изгодните оферти се оказват и най-измамни.