Виждали ли сте скъпоценни камъни, поставени в чашките на току - що цъфнали цветя?

Закусвали ли сте пред витрината на един от най-известните магазини в света, облечена в перли?

Или пък вместо любовно обяснение, припявате  за една Луси, измислена от сина на Джон Ленън?

Дори и да не правите нищо подобно, вие все някога падате в жертва на желанието на човечеството от древността до днес да се украси  със скъпи и красиви бижута.

Снимка: btvnovinite.bg

Помръкна ли в пандемията красивото лице на един бизнес за милиарди? Или скъпоценните камъни и благородните метали са на път отново да засияят в пълния си блясък? А хубаво ли е да си купуваме хубави неща, въпреки усилното време?

Миналият ноември, в момент, когато Европа беше залята от нова вълна заразени с коронавирус, изключително рядък виолетово-розов диамант се продаде за 26, 6 милиона долара. Овалният скъпоценен камък е открит в Русия и е кръстен на името на руския балет "Духът на розата". Със своите 14,83 карата, той е най-големият по рода си, предлаган някога на търг.

Снимка: btvnovinite.bg

От аукционната къща "Сотби" коментираха, че напоследък богатите клиенти  все по-често предпочитат да купуват розови диаманти.

Татяна Вийн е родом от Благоевград, но духом и телом от Антверпен,  посветена на диамантите в професионалния и личния си живот.

"Винаги всички диаманти се търсят. Това, което предлагам на клиентите си, че да купуват такива, които ще носят в момента, а не да стоят в сейф“, казва Татяна Вийн – експерт  по камъни.

Тя отбелязва, че най-много се търси диамант  един карат, това е стандартният размер за годежен пръстен в Белгия.

Снимка: btvnovinite.bg

Това е голяма част от удоволствието - търсенето на подходящи камъни, подходящи търговци и т.н., обяснява Мария дьо Кабан, експерт по скъпоценни камъни и дизайнер на бижута.   

Според Мария винаги е хубаво да се инвестира в хубавите неща – особено камъни, които не се променят във времето.  

"Бижуто може да бъде предадено, материалът остава и споменът остава. Човек, когато купува скъпи камъни, е по-добре да ги купува със сертификат, защото е трудно да се направи разлика между стъкълце и камък. Разбира се, че диамантите са вечни“, отбелязва тя.

Снимка: btvnovinite.bg

От години българката Мария дьо Кабан професионално се занимава с бижутерство, но не купува често диаманти, за сметка на изумрудите, украсявали съкровищата на най-известните владетели през вековете.

"Никога не съм имала проблеми с набавянето на камъни, защото всеки един уважаващ себе си бижутер има някакъв резерв. Ползвам доста камъни от Бразилия, най-вече изумрудите, защото там изумрудите са особено красиви“, отбелязва тя.

Снимка: btvnovinite.bg

Госпожа дьо Кабан познава бизнеса отвътре, защото е завършила гемология в Париж и два курса по ювелирно изкуство, един, от които в Бразилия.

"Това, което наблюдавам аз, е, че във Франция например много хора се разровиха в сейфовете, видяха, че цената на златото скочи драстично и решиха, че ще инвестират в камъни и дизайн, така че този стремеж въобще не е спаднал. Аз работя по поръчка и това е свързано с директен контакт, който много трудно се осъществяваше, така че да живеят модерните технологии и изпращането на рисунки по интернет", обяснява Мария.

Според нея другото хубаво на кризата, е , че спряхме да пътуваме. "Така, че правим някакви икономии и тези спестявания можем да ги преориентираме за купуване на бижута или за мен – купуване на нови камъни", казва тя.  

Снимка: btvnovinite.bg

Търговията с диаманти се заражда преди 4 века в Индия и Бразилия. С откриването на блестящия прозрачен камък в Южна Африка бизнесът незабавно се разраства. Ако до средата на 19-ти век диамантите са рядкост и могат да бъдат видени на ръцете на членовете на монархическите фамилии по цял свят, то във втората половина на същото столетие, избухва диамантена треска.

През 20-ти век диамантите вече влизат в групата на десетте най-добри инвестиционни инструмента в света, с доходност до 10% годишно.

"Има една група клиенти, която разбира доста от скъпоценни камъни. Когато инвестира, се интересува от това те дали имат етичен произход, истински ли са, също инвестират и в сертификати, особено сертификатите, които междунордните лабораторни осигуряват. Ако не дай си боже се наложи да се продадат, ние ще осигурим сумата, че в някои случаи и повече", посочва Тихомир Янков, експерт по бижута и скъпоценни камъни.

Снимка: btvnovinite.bg

Цената на благородните камъни се сформира специфично, имала е колебания, но никога не е падала сериозно.

Пандемията промени всичко. Индия - страната, в която се шлифоват  90% от диамантите, отчете 99% загуба през април миналата година.

"Ние в бижутерийната индустрия със сигурност имахме изпитание. Пазарът беше повлиян навсякъде по света заради забраните за пътуване и локдауна.  Това предизвика непрекъснато отлагане на изложбите за бижута и скъпоценни камъни. Някои страни обаче не предприеха локдаун, но търговците се повлияха, заради липсата на туризъм, от който зависи пазарът“, обяснява Рабия Мула, официален посланик и член на Международната асоциация на индустрията за скъпоценни камъни.  

През ноември, независимо от строгите блокади, индустрията в страната на контрастите отбеляза лек растеж. Според  данните на "Блумбърг" около 90% от работниците в бранша отново са се върнали в производствените центрове Сурат, Джайпур и Мумбай.

Рабия Мула е официален посланик на международната асоциация на индустриалците на скъпоценни камъни. От 55 години семейството й добива един от най-скъпите и редки минерали в света – танзанит.

"Пандемията  оказа влияние и на мините с танзанит, защото този скъпоценен камък зависи главно от туризма. Пазарът на танзанит спадна за кратко заради тези забрани, но бързо възвърна стойността си, защото е изключително рядко срещан", посочва Рабия.

Мината се намира в подножието на Килиманджаро в малък ареал от 5 километра в района на Мерелани. Камъкът танзанит се оценява високо от бижутерите, защото е 1000 пъти по-рядък от диамантите.Открит е през 1967 г. от масаите, които търсели подходящ терен за животните си.

"Горейки тревните площи, един ден са открили, че едни кафяви камъчета са станали сини, и те са почнали да ги събират. Това са камъни танзанит, открит от местните масаи", разказва Тихомир Янков.

Снимка: btvnovinite.bg

Цената на камъка не е строго контролирана, както при диамантите, но за разлика от тях не подлежи на имитация и няма синтетичен дубликат.

"За него имаме информация, че до 15 години залежите ще се изчерват и затова е добре, ако някой има възможност и желание да инвестира в подобен камък с оглед дългосрочна инвестиция", съветва Тихомир Янков. 

Проблемът с продукт, за който се предполага, че ще бъде завинаги, и е най-добрият приятел на жените, не е свързан само с пандемията на 21-век. Китайският пазар на диаманти пресъхна преди 2 години по време на демонстрациите в Хонконг.

Снимка: btvnovinite.bg

И неудобната истина за бляскавите прозрачни камъни лъсна – те могат да бъдат произведени от машина. И да получат сертификат, също като онези, излезли от земните недра. Мистиката на материала, изкован във вулкан и полиран до съвършенство в Ню Йорк, Антверпен, Тел Авив или Мумбай започна да отстъпва пред грубата действителност. Но от това бизнесът не загуби, а напротив, само се разраства към нови групи клиенти. 

За Ваня Ламбева  светът на бижутата е една безкрайна приказка. Дизайнът е рисунка, а цветовете й камъни, които тя поръчва директно от мините по цял свят.

Снимка: btvnovinite.bg

"Когато говорим за скъпоценни камъни аз съм като дете в сладкарница, аз ги виждам като малки стъклени бонбонки, които ми дават настроението и цвета", споделя Ваня Ламбева, експерт по скъпоценни камъни и дизайнер на бижута.   

Независимо от тежките блокади по време на пандемията, Ваня не спира да работи. Един от проектите й през ковидната 2020 г. се превръща в много специален.

Снимка: btvnovinite.bg

"Това беше много дълго преживяване – от намирането на камъка, до неговата доставка, предвид блокираните полети. Това е пръстен  с много висока стойност, един прасковен турмалин, който е  32 карата, целият с диаманти", обяснява Ваня Ламбрева.

Зад всяко оригинално бижу има история - понякога много лична.

Едно от новите предизвикателства пред Ваня е да изработи бижу с диаманти и един рядък камък.

Снимка: btvnovinite.bg

"Безспорно хора с възможности продължават да инвестират в скъпоценни камъни, в стойностни бижута, които са уникати", отбелязва тя.

Дизайнерката вярва, че в новата 2021 г. ще  продължи тенденцията в бизнеса със скъпоценни камъни да останат само най-добрите. И, че тази селекция е едно от малкото добри страни на кризата с коронавируса.

В моменти като тези, не много хора си спомнят за Голямата депресия, когато достойните мъже в Америка слагат край на живота си, защото са заложили диамантите на съпругите си, но не са успели да ги откупят обратно. 

Снимка: btvnovinite.bg

"Докато се учим да живеем с коронавируса, животът продължава. Хората трябва да се женят и по време на такива тежки времена е хубаво да поглезим близките си с подаръци, които имат трайна стойност. Изглежда има тенденция, защото хората вече не могат да ходят по почивки. Те избират да купят бижу, защото то е не само красиво, но и достойна инвестиция, която ще поддържа стойността си завинаги", смята Рабия Мула. 

Една истинска история от най-бурните години на 20-ти век показва  колко голямо значение са придавали в миналото на красивите камъни и бижута.

Снимка: btvnovinite.bg

Хрониките разказват, че през нощта на 17-ти юли 1918 г. по време на екзекуцията на фамилията Романови, куршумите отскочили от телата им. Според аутопсията по дъщерите на последния руски цар Николай Втори е стреляно повторно от упор. Първите изстрели в сърцето не са ги докоснали, защото под дрехите им са били скрити общо осем килограма диаманти, перли и бижута.

Дали Романови са се надявали да могат да се откупят или са искали да спасят поне част от богатството си, все още никой не знае. Оцелялата велика руска княгиня Мария Павловна е единствена от царския двор, която успява да спаси бижутата си след революцията. Век и половина по-късно дизайнът на техните скъпоценности продължава да вдъхновява една от най-големите бижутерски къщи в света. 

Снимка: btvnovinite.bg

Ако се върнем в 21-ви век и стъпим здраво на земята, последното нещо, което вероятно мислите да купите в момент на вирусна зараза, е диамант. Но и последното нещо, което е необходимо на диамантената индустрия сега, е стачка на купувачите.

Специалистите в областта на груповата динамика отдавна са установили, че в социалната човешка природа има три основни потребности - интимност, принадлежност и власт. И само понякога всяка една от трите прилича на един голям диамант.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement