Колко струва сигурността? Не само много пари, но и хора в редиците на армията и полицията.
Влошената среда за сигурност заради войната между Русия и Украйна провокира държавите да харчат повече за отбрана.
До 2032 г. Българската армията ще се трансформира. С модерни, нови оръжия и военна техника.
Основните проекти в програмата за модернизация на въоръжените ни сили са 3D радарите, нова бойна машина на пехотата, 155 мм гаубици, зенитно-ракетни комплекси, както и бъдеща доставка на вторите 8 F-16. Тези изтребители ще струват 1, 29 млрд. долара и ще бъдат изплатени разсрочено до 10 години. За първите 8 F-16 България преведе 1,2 млрд. долара на САЩ, а бойните самолет се очакват през 2025 г.
В сложната среда за сигурност, след като войната се върна в Европа, по-малките държави, които помагат на Украйна, получават военна техника от по-големите съюзници. Чехия получи 14 танка „Леопард“ от Германия като подарък за подкрепата на Прага към Киев.
Чехия прие закон, според който разходите за отбраната ще бъдат 2% от БВП.
В чешкия завод „Аеро Водоходи Аероспейс“ се ремонтират 4 български учебно-тренировъчни самолета L-39, както 4 двигателя за машините. В края на януари месец те трябва да бъдат предадени вече завършени в България и да могат да бъдат ползвани от 12-та авиобаза.
Самолетите са изключително важни за младите пилоти от Военновъздушното училище в Долна Митрополия.
Щурмовия хеликоптер МИ-171 на Чешките ВВС разполага с две картечници – от лявата и дясната страна. Подобни военни вертолети са на въоръжение и в Българската армия.
До пролетта на 2025 г., когато очакваме първите американски бойни самолети, има още време. Дотогава се прави и невъзможното да се удължи животът на МиГ-29, които пазят българското небе.
От авиацията и небето слизаме обратно на земята. С поглед към пехотата и войниците, които чакат отдавна нови танкове и нови гаубици.
Армията ни участва активно и в охраната по границите ни.
България е входната врата на Стария континент. Стотици хиляди хора са опитали да влязат незаконно през българо-турската граница през миналата година. Очакваме помощ от ЕС – видеокамери, транспорт, термовизии и дронове, които ще ни помогнат да направим нашата граница по-сигурна.
В Прага и в Бърно главният комисар на МВР Петър Тодоров видя отблизо как технологиите подпомагат работата на служителите на реда в Чешката република.
МВР осигури 320 щата за нови гранични полицаи. И води преговори с Европейската комисия за още 1260. Всичко това е свързано с финансиране. А целта е да се възстановят близо 2000 щата, съкратени през последните години.
МВР търси технологии, които биха помогнали на полицията да спира и задържа навреме нелегални мигранти, за да не се стига до трагедии като случая „Локорско“.
През февруари 18 мигранти се задушиха до смърт в камион, част от схема на каналджии. 40 мъже бяха изоставени в тайник без кислород, храна и вода. Едно от възможните решения срещу превозване на хора в тайници е малък радар. Буквално за 30 секунди детекторът улавя честотата на сърцето.
Полицията и армията на Чехия използват патентованата иновация, Но не са единствени – Германия, Австрия, Испания и Италия внедряват технологията, за да контролират мигрантския поток във вътрешността на Европа.
У нас служители от Гранична полиция на Калотина и на Капитан Андреево пилотно тестват радара.
Австрия и Нидерландия, които спират Българя по пътя към Шенген, приветстват действията, свързани с укрепването границата между България и Турция. Прага дава своята подкрепа за София.
Българо-турската граница е приоритетна за Европа – парите от Брюксел за София за охраната на южната граница са 600 милиона евро. Средствата ще бъдат инвестирани в камери, сензори и автомобили.
МВР вече осигури 1100 пистолета „Валтер“, последно поколение, според самите полицаи – изключително модерни и надеждни. Те нямат нищо общо с пистолетите „Макаров“, които са на въоръжение. Дългоцевното оръжие е налично и нарядите патрулират с него.
Надеждите са, че скоро политическото и професионално ръководство на МВР ще въоръжи всички звена със съвременни оръжия. И в областта на безопасността при бедствия и аварии София има какво да научи от Прага.