Докато политическите върхове в САЩ се въртят във вихъра на ожесточена кампания и болен президент, България ще проучва възможност за втора поръчка на изтребители F-16 блок 70. Какво се случва с тези самолети?

Отговорите потърси Габриела Наплатанова от Джей Ар Макдоналд, вицепрезидента на компанията производител на F-16 – „Локхийд Мартин“.

Г-н Макдоналд благодаря ви за възможността да разговаряме. Носите маска, как се отрази кризата с COVID-19 на производството в компанията ако изобщо има?

Ние спазваме мерките за социална дистанция и заради камерата и интервюто ще я сваля.

Благодаря!

COVID-19 повлия в световен мащаб и ние не правим разлика имаме сериозна загриженост в хода на пандемията. В САЩ правителството определи отбранителната индустрия като важен елемент от националната сигурност и от нас се очаква да продължим производството на самолети. За нас важното е да опазим служителите и имаме протокол за работа в условията на COVID-19, така че да продължи производството.
Нашите доставчици също бяха засегнати – представете си за производството на F-16 това са поне 600. Правителството подкрепи бизнеса на доставчиците. Сега производственото темпо се спазва много точно и особено за българските F-16 сме точно по график.

Това щях да ви питам, на какъв етап е производството на българските F-16 блок 70 ?

Българите са третата по ред нация, която ще получи самолети. Българските самолетни части пристигат в завода в Грийнвил и са готови за сглобяване. Скоро ще видим българският самолет да се изгражда на производствената линия заедно с това се случва и обучението на българските пилоти – те са брилянтни обучаеми.

Много се радвам да го чуя.

Вече има сглобяване на самолети за други държави, поръчали преди България, но един от следващите по ред, който ще бъде сглобяван в завода, е български.

За месец ли става?

Отнема повече време. Основните елементи като фюзелажа и крилете идват и се сглобяват. След като първият български самолет мине до края на производствената линия, след първите два самолета , ще очакваме да излиза по един самолет на всеки два месеца.

Ще отговорите ли на срока за доставка 2023 и 2024 година, дали ще се спази за първите?

„Локхиѝд Мартин“ има договор с американското правителство за доставка на самолетите след производството. Самолетът не слиза от производствената линия в Грийнвил и не отива директно към България. Има определен брой самолети, които трябва да влязат в специална тестова програма, за да е сигурно, че всичко работи по правилен начин. След това самолетите се групират за транспортиране. Графикът на производството ни е точно такъв, какъвто сме го дали на американското правителство. Ролята на правителството е да осъществи последната част от планирането, така че не мога да говоря от тяхно име, но моята увереност е, че сме навреме.

Имахте среща с премиера и се разбра от прессъобщението, че има запитване за условията за евентуално купуване на още 8 самолета. Ще обясните ли този процес?

Това се нарича искане за информация, която да ориентира за количества и цени на допълнителна поръчка самолети. По нея няма задължения нито за българското, нито американското правителство или някакви дати.

При евентуално договаряне на още 8 самолета ще има ли  други цени и разсрочено плащане?

Добрата новина е, че България е стратегически партньор и САЩ ще помогнат за купуване на самолетите. С този статус на надежден партньор по програмата за чуждестранни военни продажби България може да получи различни варианти за плащания, но договорките ще бъдат на междуправителствено ниво.

Имате ли готовност да ги произведете и доставите след няколко години ?

Абсолютно. Има много сериозен интерес по света към F-16  блок 70. Той дава невероятен баланс между способности и възможности за поддръжка през целия жизнен цикъл и съвместимост с армиите на  коалиционни партньори. Затова засилихме производството и ще можем да произвеждаме по 4 самолета месечно в близко бъдеще и това ни дава възможност да произведем за България и други държави. Има възможност, ако България вземе решение  в следващите 12 месеца да бъдат доставени след първите 8, които вече са поръчани.

В момента 5 държави са сключили договор и са поръчали F-16 блок 70. Това ни гарантира производството на 120 самолета към момента. Няколко други държави както Вашата проучват възможности за допълнителни доставки.

Ще бъдете ли гъвкави при плащането на вторите 8 F-16 ?

Както вече споменах, споразумението е между двете правителства, което е чудесно, защото е в програмата за чужди военни продажби. Програмата осигурява прозрачност и финансирането става през правителствата. Американското правителство предлага целия пакет, свързан със самолета , осигуряването , обучението, поддържка, това не е самолет – това е способност.

Кога ще видим български F-16 в българското небе?

Видяхте нещо подобно в Пловдив при откриването на отбранителната изложба.

Но ние искаме тези, които са произведени за нас.

Надявам се много скоро.

Кажете годината. 2023 г.?

2023 г. е амбициозен срок, но е добра дата да започнете да се вълнувате за самолетите.