България е на пътя на новото велико преселение на народите. 1000 души на ден опитват да преодолеят оградата на границата ни с Турция, а процесът на миграция на хора от Близкия изток към Европа вероятно тепърва отново започва.

Мигрантите минават през разрушените места на оградата или режат дупки в нея.

„Там, където са паднали дървета, смачкани са цели пана. Отрязани са дупки. Аз имам наблюдение по цялата турска граница, това ми е работата. Това, което аз апелирам да се направи - първо възпрепятстващото инженерно съоръжение да се възстанови на 100%“, коментира пред bTV Георги Димитров, граничен полицай.

Паднала ограда
Снимка: btvnovinite.bg

Той е граничар от първа линия. Един от тези, които опитва да спре вълната от мигранти.  

Ако пред полицай се изправи голяма група от мигранти викат подкрепления, тъй като е трудно да се справят. Стига се и до там колите им да бъдат замеряни с камъни от другата страна на оградата.

„Наскоро имаше случай – счупиха стъклата на един от служебните автомобили с камъни, който хвърляха по тях“, разказва Елеонора Костова, граничен полицай от Елхово.

Охрана на границата
Снимка: btvnovinite.bg

Тя разказва и за сблъсъци на полицаи с арогантността на каналджиите:

„Кола с незаконни мигранти, карана също от незаконен мигрант не спря на 9 стоп палки и между третата и четвъртата се насочи директно срещу наряда - върху хората, върху колегите. След това продължи пътя си продължи към Ямбол“.

„Категорично считам, че така разписаните към момента законодателни норми не отговарят в момента на ситуацията, която е в България в превеждането на мигранти, оказването им на логистична помощ. Всичко това води до едно чувство за безнаказаност в тези хора. Един такъв пример. Ако за миналата година имаме около 1800 досъдебни бързи производства, от тях към 760 са с осъдителни присъди. За съжаление по-големият брой от тези присъди са условни - пробации и глоби“, заяви пред bTV Петър Тодоров, главен секретар на МВР.

Случаите на каналджии вкарани в затвора у нас са по-скоро изключение.

Такъв е примерът с Елеонора Велева, която е заловена при зрелищна акция на полицията като част от каналджийска група, след това е осъдена условно. Днес е общински съветник в Костинброд. На свобода са всички членове на групата.

Каналджиите започват все повече да избират да преминават през България, а не през Гърция. Една от причините е по-трудното преминаване на съоръженията там, които са бетонни и е по-трудно да бъдат подкопани.

Съоръжение в Гърция
Снимка: btvnovinite.bg

Другата причина е суровото законодателство в южната ни съседка. За всякаква роля в каналджийство там се влиза за дълго в затвора, а превозните средства се конфискуват. За миналата година в България са конфискувани общо 4 броя автомобили на каналджии. При 120 заловени и вероятно още стотици нехванати. 

„За превеждането на едно лице през страната са около 1000 долара, което показва, че това са едни огромни суми, които се генерират. В един от текстовете – 278 от НК – ето тук е едно от разковничетата. Търси се имотната облага. При тях пари няма. Сумата, която се получава е постфактум. Когато  не може да се докаже имотната облага – досъдебните производства се прекратяват“, обясни още главният секретар на МВР.

Снимка: btvnovinite.bg

Според полицаите на първа линия вълната мигранти днес е икономическа. Идват предимно от Сирия и Афганистан, но и такива от Мароко и Алжир. Сред потоците обаче има и опасни хора. Групата на Георги Димитров миналата година залавя участник в терористичните актове в Париж от 2015 година. В потоците има ислямисти, участвали във войните в Близкия изток.

Преселението на големи групи хора от Близкия изток към Европа няма тенденции да затихва, а напротив - нелегален бизнес, който генерира десетки, дори стотици милиони годишно само за преминаването през нашата страна. А каналджиите знаят, че в България за това престъпление не се влиза в затвора. И когато срещу тях по пътищата на родината ни се изправи държавата България в лицето на униформен служител – те умишлено опитват да го прегазят.  Засега липсата на парламент прави невъзможно да се промени спешно законодателството така, че да превърне каналджийството в тежко престъпление.