Без някога да е успяла да спре напълно разпространението на дезинформация, най-голямата и най-влиятелна медия в света - Фейсбук, обяви че спира да проверява фактите.  

„Създадохме много сложни системи за модериране на съдържанието. Но проблемът на комплексните системи е, че те правят грешки. Дори случайно да са цензурирали 1% от публикациите, това са милиони хора. Стигнахме до точката, в която грешките просто са твърде много и цензурата е прекалено много. Последните избори също дават усещането за повратна точка в културата“, заяви Марк Зукърбърг.

Мненията, които според него са били цензурирани са на „джендър“ тематика и на тема „миграция“.  

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Марк Зукърбърг се оплака от натиск, който го накарал да се цензурира, като обвини професионалните медии, които нарече „стари“. Независимо, че в последното десетилетие Фейсбук инвестира милиони, за да наричат платформата „мрежа“, а не медия. 

Правителства и старите медии оказваха натиск за цензура все повече и повече.

Фейсбук има над три милиарда потребители. Заедно с „Ютюб“ представляват най-голямата и напълно безпрецедентна концентрация на информационен контрол върху цялото човечество в цялата му история. Мащаб, на фона на който, всяка традиционна медия в света вече има нищожно влияние.

Социалните мрежи като Фейсбук се борят да имат легалния статут на платформи, за да не носят отговорност за разпространяването на лъжи и клевети, за разлика от старите медии, които носят отговорност, споделя в свое интервю пред bTV през лятото на 2024 година писателят и директор на португалската държавна телевизия Жозе Родригеш душ Сантуш.

„Ако вие кажете нещо, което не е истина, отиваш в съда, но самите мрежи - Фейсбук, „Ютюб“, те не отиват в съда. Ние задължително трябва да ги направим отговорни, те самите ще станат внимателни за лъжите, които позволяват да се разпространяват“, каза Душ Сантуш.  

Социалните мрежи като Фейсбук, ТикТок, включително „Ютюб“ решават какво да виждат потребителите им и са на практика продуценти на емисии новини, имащи безпрецедентно влияние върху милиарди зрители и читатели. Това разказва в своя документален филм „Ефектът „Ютюб“ холивудската продуцентка Ан Дейл.

Мнозина, запознати с алгоритмите на мрежите изразяват съмнение декларацията на Зукърбърг да променя нещо. Всички антилиберални политици, инфлуенсъри процъфтяват в социалните мрежи. Декларацията на Зукърбърг се тълкува по-скоро като негово извинение и препозициониране пред новия стар президент на САЩ.

„След като Тръмп беше избран през 2016години старите медии постоянно пишеха как дезинформацията е заплаха за демокрацията. Ние опитахме с добри намерения да адресираме тези тревоги, без да сме арбитри на истината, но проверителите на фактите бяха прекалено политически пристрастни“, заяви още Зукърбърг.