Само допреди няколко дни хиляди домакинства, семейства с малки деца и болни възрастни хора останаха за няколко денонощия без ток, без отопление и на някои места без вода, заради обилния снеговалеж. Не само, че стояха на тъмно и студено, но много не успяваха да подадат сигнал за това.
„Все още нямам отговор нито от Министерството на енергетиката, нито от КЕВР, но аз имам своя отговор защо се случи така. Самите енергоразпределителни дружества не са поддържали тези сервитутни зони, не са окастряли дърветата. Хората коментираха, че от години наблюдавали, че жиците и кабелите са стари. Стълбовете са проядени. Това е задължение на енергоразпределителните дружества“. Това коментира в „120 минути“ националният омбудсман - защитникът на правата ни като граждани, проф. Диана Ковачева.
Тя посочи, че енергоразпределителните дружества се позовават на своите условия и на форсмажор. Според нея има „съпричиняване“, тъй като те не са използвали своите задължения.
Проф. Ковачева заяви, че институциите трябва да направят проверка и да се произнесат, за да може хората да получат обезщетения.
Омбудсманът посочи, че при спиране до 30 часа на тока обезщетението е 50 лева, а след това на всеки 12 часа по 20 лева.
„Аз не мисля, че това е особено голяма сума, за да обезщети преживяванията на тези хора“, коментира Ковачева.
„Когато спре токът, спират помпите, спира топлото, спира газта. Всичко. Тези хора пет дни са живели като в Средновековието, без никакви условия. Пет дни са студували, а сега трябва да ходят да се разправят с ЕРП-тата. Не смятам, че трябва да е така. Хората трябва да бъдат обезщетявани със следващите сметки, без да бъдат сезирани. Явно няма да стане така. Съветвам хората писмено да предявят всички щети, които са понесли. Някои са загубили дори зимнината си и това за тях е истинска драма“, коментира още тя.
„Смятам, че това е един добър урок, който трябва да се даде на монополите, за да си изпълняват задълженията и да не разчитат на монополното си положение. Затова, че човек няма къде да отиде другаде“, посочи омбудсманът.
„Има един човек, който се свърза с мен и буквално плачеше, защото три пъти му е изгорял хладилникът“, каза проф. Ковачева.
В сайта на омбудсмана е описана цялата процедура за получаване на обезщетение - вижте ТУК.