Тя днес можеше да е министър. Ако се беше съгласила, един президентски мандат можеше и да се развие различно. Аксел Тесандие изигра огромна роля за успеха на кампанията на Еманюел Макрон през 2017 г. Когато той стана президент на Франция, тя обаче решава, че между политиката и свободата, избира второто. И не стана министър. За радост на всички, които в момента ползват изключителния й опит в комуникациите в уеб пространството, и печелят.

През 1992 г., когато се подписва един от важните договори за ЕС, този от Маастрихт, Аксел е на 11 години. Един от учителите й измисля как децата да разберат какво е значението не само на този договор, но и на Европа. Разделят се на групи. Едните обясняват защо са ЗА Европа, а другите – обратното. На следащия ден групите се разменят и после пак. Оттогава Аксел е убедена европейка. Питам я какво не е наред днес в начина, по който говорим за Европа.

„Просто не се говори конкретно. Европа изглежда далече от ежедневието на хората, а всъщност тя има огромно влияние върху живота на всеки от нас. Не се разказват конкретни истории на хора, които живеят в Европа. Всичко остава на концептуално ниво и така изглежда далечно.

Има клишета и представи за едни големи бюра в Страсбург или в Брюксел. Пропускаме от поглед обаче придобивките, които идват именно от Европа и от европейските фондове. Това е лоша комуникация.

По правило, хората се интересуват от политика, когато тя променя живота им. Трябва да се говори как Европа променя животи, а тя го прави наистина. Отвъд аргумента за мира, той вече не е важен за младите. За тях войната е останала далече в миналото”.

– А какъв аргумент работи пред тях?
– Да им се помогне да срещнат други хора в други страни, с които имат сходни интереси и могат да правят нещо заедно. 

Аксел работи 5 години в Сан Франциско. Именно в Съединените щати създава и първата си агенция. Американският опит се оказва доста полезен, когато прави кампании. Заради автентичността на политиците, която според нея, е решаваща.

„Младите, новите демократи в САЩ, остават автентични и показват, че властта не ги променя. Ето това е успешна комуникация. Те приличат на обикновените хора в социалните мрежи, а не на депутати, които от десетки години са в Конгреса.

– Кой как съществува в уеб пространството днес – прогресивно мислещите, националистите, радикалните партии?

„Всички отлично вече разбират важността да са в уеб пространството. Приоритет обаче имат позициите с екстремна нотка. В уеб пространството емоцията е много важна. Нещо много красиво или нещо, което ви просълзява... Или пък нещо брутално, обидно…

– А кой използва траш комуникация?

– Ами екстремистите. Техните съобщения в социалните мрежи са най-разпространяваните и се разпространяват с хъс. Има клопка в социалните медии: много е лесно да изразиш гнева си в 180 знака. Да аргументираш позиция обаче в 180 знака е доста по-трудно.

Според Аксел идеите задължително трябва да се олицетворяват от силни личности. Много от тях лъжат, предупреждава тя. Те са политически предприемачи, искат да завладеят един пазар. Имитират обикновените хора, без изобщо всъщност да приличат на тях, но така им се харесват, твърди Аксел.

„Не говорете от името на хората, чиито глас никога не се чува. Дайте им микрофона”.

– А може ли да се даде микрофон на всеки? От 2 месеца Франция дава микрофон на десетки жълти жилетки. И така покрай социалните искания се разпространяват нечувани досега екстремистки идеи. Къде е границата?

– Отговорът е: в общия интерес. За мен демокрацията не е сбор от частните интереси на всички. Те, събрани заедно, в никакъв случай не водят до общия интерес. Това е лъжа и точно на това сме свидетели в момента.

– Т.е. жълтите жилетки не търсят общия интерес ли?
– Мисля, че те имат погрешна представа за това какво е демокрация. Не може всеки да си мисли, че точно неговата ситуация трябва обезателно да бъде взета под внимание.



Аксел нарича Еманюел Макрон "интелектуална машина". Смята обаче, че той не е предусетил движението на жълтите жилетки.

„Еманюел Макрон беше избран през 2007 г. на базата на една констатация: досегашната политическата система и традиционните партии не работят. Той спечели именно поради това. Никой не вярваше на политиците и на партиите, и изведнъж дойде той и каза: почваме от нула. В моята кампания всеки може да участва и да организира дебат. И изведнъж той пое властта и всичко се промени. Върнахме се към вертикалния модел. Странно. Е, как построяваш цяла успешна кампания, за да разбиеш този модел, в който хората вече изобщо не се припознават в политиците и изведнъж се изкачваш на върха и връщаш вертикалния модел?!

– Казахте ли му го лично?

– Не. Не съм му го казала, но е странно какво се случи…

– Страхувате ли се, че е възможно някой отвън да се намеси и да повлияе на европейските избори ? Реална ли е заплахата?

– Да, реална е заплахата. Имаше намеса непосредствено преди втория тур на президентските избори във Франция. Намеса имаше в изборите в Щатите, във Великобритания…

– При това от големи професионалисти.

– Добри са много тези хакери и супер организирани. Така работи човешкият мозък – ако една информация ви показва нещо, което си мислите, че е възможно, дори и да допускате, че е фалшива новина, вие ще й повярвате.

– Възможно ли беше Съединените щати да имат друг президент? Възможно ли беше референдумът за брекзит да има друг резултат? Или беше предрешено?

– Страх плюс липса на информация води до омраза. Тази омраза трябва да се излее върху някого – върху чужденците, върху непознатите… Никога не мразиш себе си като си казваш: ох, не успях в живота си, защото много ме е страх. Това е разрушително, затова винаги омразата се насочва към другия.

Не можеше да се избегнат резултатите от изборите и референдума, заради липсата на прозорливост на управляващите преди тях. Не, неизбежно беше.

Напълно разбирам как популизмът печели терен сега в Европа, но дълбоко в себе си вярвам, че всеки от нас ще избере светлата страна от съзнанието си.

Промяната Европа“ е поредица от журналистически материали, посветени на мястото на България в Европа и предстоящия евровот. Проектът е израз на стремежа на редакцията с най-високо доверие в България да даде на зрителите на bTV пълна и обективна картина за процесите, които определят посоката и качеството на живота на хората и ще се реализира в ефира на новините и актуалните предавания на bTV и bTV Radio, както и в специална секция на btvnovinite.bg: "Промяната Европа".