Разнообразието от моторни масла на пазара е огромно. Освен съществуващите различни производители, предлагат се и различни по вид масла и това прави изборът на двигателно масло труден.

Многото възможности и информация не улесняват задачата, а решението е много просто: погледнете в инструкцията за експлоатация на вашия автомобил.

В него е посочен вискозитета на маслото, който трябва задължително да бъде спазен при избора на двигателно масло.

Ако имате колебания в избора или не разполагате с необходимата информация, във верига магазини за авточасти Avto.BIM.BG разполагаме с необходимите специалисти, които ще ви предложат правилното масло за вашия двигател. В нашите магазини ще намерите разнообразие от качествени моторни масла на водещи производители в бранша. А също можете да поръчате и онлайн на www.avto.bim.bg.

Избирайте масло, на което има символа на API (Американски петролен институт), който показва, че маслото е тествано. Налично е и обозначение, като най-новите стандарти за бензинови двигатели са SP, а за дизелови CK-4.

Тези обозначения се основават на редица лабораторни и двигателни тестове и показват свойствата на маслото да предпазва двигателя от износване, отлагания и утайки. Текущите стандарти включват следните обозначения:

  • За бензинови двигатели: SP, SN, SM, SL и SJ;
  • За дизелови двигатели: CK-4, CJ-4, CI-4, CH-4 и FA-4.

Другият символ, който е важен е SAE, който е на Обществото на автомобилните инженери и показва вискозитета и преминатите сервизни тестове по API.

Какво е вискозитет и защо е толкова важен?

Вискозитет на маслото означава съпротивлението на течността срещу потока. Или способността на маслото да се задържа върху повърхности, като запазва своята течливост. Оценява се по плътността си при нула градуса по Фаренхайт. На обозначенията това е числото преди W.

Двигателното масло става по-тънко и течно при нагряване и се сгъстява при охлаждане.

По-плътното масло създава по-добър смазващ слой между движещите се елементи и уплътнява по-добре детайлите на двигателя.

За да не се втечнява прекалено при високи температури към моторното масло се прибавят добавки. Колкото е по-устойчиво маслото на разреждане, толкова по-високо е числото в обозначението след W.

При ниски температури маслото не трябва да се сгъстява много, за да е в състояние да смаже всички части на двигателя. Много сгъстеното масло при ниски температури може да затрудни стартирането на двигателя, защото се изисква много повече енергия за завъртане на коляновия вал. За ниски температури числото пред W е по-добре да е по-малко.

След стартиране при работа на двигателя, маслото се загрява и съответно се втечнява, затова числото след W е много важно за по-мощни и сложни двигатели.

Защо се разработват толкова много масла?

Разнообразието на моторни масла е факт. Достатъчно е да погледнете в магазин за авточасти, където се предлагат масла за: нови автомобили, двигатели с голям пробег, за тежкотоварни автомобили и т.н. и с всякакъв вискозитет.

В инструкцията за експлоатация на вашия автомобил е посочено препоръчителното моторно масло, което може да бъде и енергоспестяващо и дава допълнителна икономия на гориво.

Синтетично или конвенционално масло?

Премиум конвенционално масло е стандартното за нови автомобили. Всички водещи производители предлагат такива масла. Те се произвеждат с няколко вискозитета и се тестват по новия стандарт на API.

Автомобилните производители определят, за правилната работа на двигателя, моторни масла 5W-20 или 5W-30 за използване при по-ниски температури, а 10W-30 се препоръчва при по-високи температури на околната среда. Тези три варианта покриват повечето леки автомобили.

Но най-важното нещо е редовната смяна на маслото и филтъра. Повечето специалисти препоръчват редовна смяна на маслото на всеки 7000 километра или на четири месеца.

Минимумът е два пъти годишно, но ако имате индикатор за смяна на масло на таблото, то следвайте указанията му и винаги го нулирайте при смяна.

Синтетично масло – то е предназначено за високотехнологични двигатели или такива с тежки натоварвания. Те са течливи при ниски температури и имат добър вискозитет при високи.

Но защо не са подходящи за всеки автомобил?

Като начало те са скъпи и не всеки двигател има нужда от тях. Освен това може да не са подходящи за определен двигател и да не покриват ефективно нуждите му.

Това зависи от изискванията на производителя на конкретния двигател.

Полусинтетично или смесено масло. То е синтетично масло, смесено с минерално и осигурява защита при тежки натоварвания на двигателя и високи температури.

Характерно за този тип масла е, че са по-слабо летливи и се изпаряват по-малко, а това намалява загубата на масло и увеличава икономията на гориво. Подходящи са за пикапи и SUV, защото защитават допълнително двигателя при тежко натоварване.

По-евтини са от синтетичното масло и са малко по-скъпи от минералното.

Масло за двигатели с по-голям пробег.

Почти две трети от автомобилите на пътя имат пробег над 120 000 километра. Производителите на петролни продукти отчитат това и създават масла, подходящи за такива двигатели.

При автомобили с голям пробег е възможно протичане на моторно масло от двигателя, което се дължи на стареенето на гумените уплътнения. Това води до намаляване на нивото на маслото в двигателя и често доливане.

Този проблем може да се реши с масло за голям пробег, защото тези масла са обогатени с балсами, които проникват в порите на гумените уплътнения и възстановяват формата и гъвкавостта им.

Друг проблем е загубата на мощност и плавност на двигателя, поради износване. При използване на масла за голям пробег този проблем се решава. Те имат по-висок вискозитет и добавки за подобряването му, които уплътняват хлабините в цилиндрите и лагерите на двигателя. Освен това имат добавки против износване, като значително забавят този процес.

Ако автомобилът ви е на повече километри, то маслото за голям пробег е това, което е за предпочитане.

Повече за двигателното масло

Устойчивостта на маслото срещу разреждане при високи температури се нарича индекс на вискозитета. То трябва да не губи свойствата си до следващата смяна.

Характерно за моторното масло е, че губи вискозитет от срязване, което се получава при плъзгане в тесните хлабини между метални повърхности като тези в лагерите.

Устойчивостта на загуба на вискозитет се нарича стабилност на срязване. Тя е необходима за да се поддържа смазващия филм между отделните части.

Минералното двигателно масло съдържа смес от няколко вида базови масла. Повечето производители избират от пет групи, които се произвеждат по различен начин и с различен вискозитет.

Колкото повече е обработката, толкова продуктите се доближават до класификацията синтетични. Те съдържат химикали, които могат да са получени от петрол, но са толкова променени, че не се считат за естествени масла.

Базовите масла съставляват от 70 до 95 процента от моторното масло. Към тях се прибавят добавки, които подобряват свойствата му. Всеки производител си има технологии и рецепти за изготвяне на моторни масла.

Освен разреждането на маслото при нагряване, важна е и гъстотата при ниски температури. Изпаряването на маслото също е проблем, защото се увеличава разхода на масло, а също маслото се уплътнява и повишава разхода на гориво. Използването на по-малко летливи базови масла е един от начините за намаляване на изпаренията.

Добавки към моторното масло

Освен смесването на качествени базови масла, за поддържане на качеството на маслото се използват добавки. Високите температури при работа на двигателя способстват за образуването на съединения от влагата, продукти от горенето и износването на двигателя, корозията и кислорода. От тях се образуват утайки и налепи, които увреждат двигателя.

Добавките поддържат добро смазване и предотвартяват образуването на налепи и утайки. Основните видове добавки към двигателното масло са:

  • Добавки за подобряване на вискозитетния индекс – те предотвартяват

прекомерното разреждане на маслото при нагряване.

  • Детергенти – това са вещества, които премахват отлаганията по

повърхностите в двигателя и възпрепятстват образуването на нагар, ръжда и корозия.

  • Дисперсанти – те разпръскват твърдите частици, като ги държат в маслото

за да не се образуват утайки, налепи и киселини. Има добавки които работят като детергенти и дисперсанти.

  • Противоизносващи добавки – когато смазващият слой, създаден от маслото

се разпадне тези добавки предпазват металните повърхности от износване. Обикновено за целта се използват съединения на цинк и фосфор.

  • Добавки, намаляващи триенето между детайлите. Различават се от

противоизносващите, защото намаляват триенето в двигателя и подобряват икономията на гориво. При тях се използва графит, молибден и други.

  • Депресанти на точката на застиване – дори когато вискозитетът при нула

градуса по Фаренхайт е нисък, това не означава, че маслото няма да се сгъсти при ниски температури. То съдържа восъчни частици, които могат да се втвърдят и да затруднят мазането. Затова се използват добавки да поддържат маслото течно при студ.

  • Антиоксиданти – те предотвартяват окисляването, което сгъстява маслото.

Това важи особено за новите двигатели, при които се регулират отработените газове и работят при по-високи температури. Такава роля изпълняват и някои от другите добавки като противоизносните например.

  • Инхибитори на пяната – Движението на коляновия вал през маслото

създава пяна. Разпененото масло не смазва ефективно затова се използват противоразпенващи добавки.

  • Инхибитори на ръжда или корозия – за предпазване на детайлите от

киселини и влага и предотвартяване на корозия.

Внимавайте с добавките

Повече добавки не винаги е по-добре. Понякога така може да влошите маслото.

Например серните съединения имат противоизносни и антиокислителни свойства, но могат да увеличат разхода на гориво и да намалят ефективността на катализатора.

Това важи и за добавянето на повече дисперсант и добавки против износване.

Добавянето на повече детергенти може да повлияе на противоизносните свойства на маслото.

Затова добавките в маслото трябва да се използват много внимателно.

Не забравяйте да смените масления филтър

Задължително при смяна на маслото трябва да се смени и масленият филтър. За избирането на такъв най-добре използвайте VIN кода на автомобила. Това ще ви гарантира, че независимо от производителя, филтърът ще е подходящ за вашия автомобил.

Добре е да имате поне един литър допълнително моторно масло, защото може да се наложи доливане в процеса на експлоатация. Винаги доливайте същото масло като това в двигателя, защото не всички масла могат да се смесват и понякога се пресичат.

За да работи всеки двигател се нуждае от масло. То трябва да е с добри свойства и да отговаря на изискванията на производителите. До колко добре и дълго ще функционира двигателят на вашия автомобил зависи до голяма степен от качеството на моторното маслото и навременната му смяна.