Как се развива бизнесът на Visa Europe в България?

През последните няколко години бизнесът на Visa Europe в България се разраства с бързи темпове. Това се дължи на все по-широкото навлизане на електронните разплащания сред българските потребители и търговци. Изискванията на картодържателите за по-удобни и сигурни методи за разплащане постоянно се увеличават и това ги прави по-отворени към технологичните иновации в тази област.

Изминалата 2013 г. беше много успешна за компанията. През този период обемът на изхарчените средства с карти Visa, издадени от български финансови институции, достигна 1.15 млрд. евро, което е с 27% повече спрямо година по-рано. Броят на транзакциите също се увеличи, като за цялата година е около 30 млн., или с 30% повече спрямо 2012 г.

Особено добри резултати отчитаме при онлайн разплащанията. За периода октомври 2012 – септември 2013 г. електронните разплащания с карти Visa при търговци, обслужвани от български банки, възлизат на 167 млн. евро, което е ръст от почти 92%. Общо 20% от всички транcакции, които сме обработили, са били направени онлайн – за сравнение в Европа този показател е съвсем малко по-голям – 23%.

Друга тенденция, която се забелязва, е че българите използват картите си все по-често и за все по-малки суми и по-дребни покупки. Това означава, че този начин на плащане вече е част от ежедневието на много хора.

Какви са предимствата на безконтактните разплащания спрямо традиционните Chip и PIN такива?

Основните предимства на безконтактните разплащания са бързината и удобството при по-дребни покупки. Както знаете, при тази услуга потребителите могат да извършат плащане с банковата си карта – както кредитна, така и дебитна – като само я доближат до POS терминала. За суми до 25 лв. не е необходимо да се въвежда PIN код и да се подписва разписка. Покупки на по-голяма стойност също могат да се плащат безконтактно, но с въвеждането на PIN код. Това прави пазаруването с безконтактна карта изключително удобно – не е нужно да имате пари в брой или да чакате ресто – а и пести време. Според последните проучвания на пазара използването на безконтактните плащания намалява опашките в търговските обекти заради съкратеното време за преминаване през касите. В крайна сметка от това печелят както потребителите, така и търговците. Друго предимство на безконтактните карти е, че всички трансакции се записват. Така можете да контролирате и най-малките ежедневни плащания, които обичайно правите в брой и да управлявате много по-добре личните си финанси.

От момента на въвеждането на Visa безконтактните разплащания в България аз наблюдавам постоянно нарастване на интереса към тях – както от картодържателите , така и от търговците. Непрекъснато се увеличава броят както на издадените Visa payWave карти, така и на безконтактните POS терминали в търговските обекти.

Сигурни ли са разплащанията с тези карти...

Сигурността е основен приоритет за нас. Важно е да се знае, че безконтактните плащания са точно толкова сигурни, колкото плащанията с обикновена карта и несъмнено по-сигурни от плащанията в брой. Картите имат вградена функция за сигурност, което означава, че след определен брой трансакции, картодържателят трябва да въведе своя PIN при нова покупка. Допълнителна гаранция за сигурност е лимитът на безконтактни разплащания – без въвеждане на PIN могат да се правят покупки само до 25 лв. Не на последно място, картодържателите имат пълен контрол върху своите средства по време на разплащането, защото картата остава в техните ръце.

Има ли опасност от повторно извършване на една и съща трансакция или „случайно” плащане при минаване в близост до терминала?

Категорично не съществува такава опасност. При безконтактните карти няма възможност за повторно заплащане на една и съща покупка или услуга, защото терминалите са устроени, така че да не приемат втората трансакция. Колкото до плащанията „по погрешка” – те също са невъзможни, тъй като, за да бъде изпълнена успешно трансакцията с безконтактна карта, тя трябва да бъде доближена до безконтактен терминал на разстояние от около 5 см. Това означава, че е невъзможно да се плати без знанието на потребителя, например когато минава покрай терминал и картата е в чантата му. Освен това, преди същинската трансакция, продавач-консултантът е длъжен да въведе сумата за плащане на POS терминала.

Какви нови продукти планирате да предложите на българските потребители и търговци?

Работим в тясно сътрудничество с нашите банки-членове, за да предложим на българските потребители и търговци някои от най-иновативните начини за плащане, които вече са достъпни в редица европейски страни. Сред продуктите, които планираме да въведем в бъдеще са мобилните безконтактни и личните разплащания.

Една услуга, която печели все по-голяма популярност в Европа, е Visa Лични плащания (Visa Personal Payments). Тя позволява на картодържателите на Visa бързо и сигурно да превеждат пари помежду си, използвайки своите мобилни телефони. Клиентът трябва единствено да въведе номера на мобилния телефон на получателя, което означава, че не е необходимо да споделя поверителна информация за банковата си сметка. Тези плащания се управляват от мобилно приложение, предоставено от банката на потребителя, което дава висока степен на защита на личната информация.

Имаме амбицията да осигурим на нашите клиенти в България и достъп до мобилните разплащателни услуги, които в момента изживяват много бърз прогрес в Европа. Услугата Visa payWave for mobile предлага опция за осъществяване на разплащания по познатия от Visa payWave безконтактен път, но чрез мобилен телефон. Мобилните безконтактни плащания на Visa работят на същия принцип като картовите безконтактни разплащания – потребителят само трябва да задържи мобилния си телефон до POS терминала и да изчака сигнала за потвърждение. Едно от предимствата на тези плащания е, че дават възможност за по-голямо ниво на интерактивност, като позволяват на потребителите да следят своите разходи по-ефективно в движение.


Красимира Райчева
Мениджър на Visa Европа за България

Красимира Райчева е мениджър на Visa Европа за България. Нейната роля е да развива продуктите и услугите на Visa Европа сред финансовите институции у нас. Тя управлява отношенията на компанията с банките и други организации, които предлагат безналични разплащания.

Г-жа Райчева ръководи въвеждането на иновативните продукти на Visa Европа в България, сред които безконтактни, мобилни и разплащания от човек на човек. Тя работи за Visa Европа от края на 2004 г. Преди това е ръководила множество проекти на IBM в банковия сектор. Има опит и в търговска банка като началник-отдел „Картови разплащания”.

Красимира притежава магистърска степен по „Електроника” от Технически университет – София и Магистърска степен по Project management от George Washington University. Има диплома по мениджмънт от Henley Management College.

Красимира говори английски и руски. Омъжена, с две деца.

*Платен материал, съдържащ реклама.