Онлайн гигантът „Гугъл“ предложи нов график за премахване на поддръжката на бисквитки на трети страни. Според новия план водещият в глобален мащаб браузър „Хром“ (Google Chrome) ще спре да използва тази технология за проследяване на потребителите през 2023 г., вместо през следващата година.

Предложението на „Гугъл“ е в края на 2022 г., издателите и рекламодателите да започнат да мигрират своите услуги към т.нар Privacy Sandbox initiative за период от девет месеца, стартиращ в края на 2022 г. След това Chrome ще започне постепенно да премахва поддръжката на бисквитки на трети страни през тримесечен период през 2023 г.

Преди няколко дни Европейската комисия обяви, че започва разследване дали „Гугъл“ доминира на пазара за онлайн реклама за сметка на своите конкуренти.

Ще се проучи ролята на компанията при събирането на данни, продажбата на рекламно пространство и действията като посредник за онлайн реклама. Комисията е загрижена, че технологичният гигант затруднява конкуренцията на други онлайн рекламодатели. „Гугъл“ заявиха, че ще съдействат.

Българският контекст

Като част от инициативите на европейско ниво, IAB България участва в работната група Post Third-Party Cookie. Мисията на работната група е да привлече широка мрежа от европейски заинтересовани страни и да подкрепи алтернативни технологични решения, които гарантират контрол на поверителността и отговорна адресируема дигитална реклама.

IAB България работи по проект за нова единна метрика на пазара и в партньорство с Българска Асоциация на Рекламодателите (БАР) и Българска Асоциация на Комуникационните Агенции (БАКА). Още през 2020г. декларираха чрез тристранна декларaция намерението си да работят за сформиране на обща индустриална структура от типа на Общо-индустриален комитет (JIC) с членове IAB Bulgaria, БАР и БАКА и с работно наименование - BIB Digital*. Желанието ни е BIB Digital да бъде готова не по-късно от Декември 2021 г.

BIB Digital ще работи за развитие на дигиталната среда в България чрез подобряване качеството на данните и мониторинг на трафика на българските интернет сайтове (посещаемост, демография на посетителите, рекламна динамика – рекламен мониторинг) и налагането на добри международни практики на родния пазар.

В момента комисията за метрики, стандарти и саморегулация на IAB България е в процес на събиране на информация от потенциални доставчици на услугата,  да може се организира конкурс и да се избере доставчик на данни за мониторинг на трафика на интернет сайтове и рекламните инвестиции в дигиталните медии, не по-късно от декември 2021г.

Като следващи стъпки е тристранна среща между IAB България, БАР и БАКА за сформиране на сформиране на обща индустриална структура от типа на Общо-индустриален комитет (JIC), който да е собственик на новата единна метрика на пазара.