Пчеларството е  доста разпространено, но и доста неблагодарно от икономическа гледна точка в България. Не защото няма условия, а защото няма изграден добър баланс между производството и реализирането на основната продукция на пчеларите - меда.

Хората в България нямат особен навик да консумират големи количества пчелни продукти, а когато все пак решат да го направят, най-често прибягват до вносни продукти, които наподобяват меда. В същото време хиляди пчелари се опитват да развиват и да работят в този сектор, да поддържат природния баланс и да изхранват семействата си. Реализацията на пазара в конкуренция с фалшификатите обаче се оказва много трудна задача.

Снимка: Pollenity

За да се справи с решаването на тези проблеми е създадена и платформата „Истински мед“. Тя има за цел да създаде устойчив пазар на мед в България, чрез който пчеларите да получават справедлива цена и да гарантира на потребителите, че те консумират качествен и истински български мед, като спомагат за развитието на родната икономика.

Зад този проект седи технологичната компания Pollenity, която вече шест години разработва умни устройства за кошери, чрез които състоянието им да може да се следи от дистанция и търсят различни начини, как да помогне на пчеларите и пчелите. Идеята на инициативата „Осинови кошер“ е чрез месечен абонамент всеки осиновител да подкрепи пчелно семейство, като в замяна получава от меда, който то произвежда.

Съоснователят на „Истински мед“, Владимир Василев, разказва, че ситуацията в България и в по-големи части на Европа е такава, че пчеларите са поставени в много лоша икономическа среда и са подложени на икономически натиск от различни страни, а в същото време не разполагат със собствени средства, с които да инвестират и оптимизират своята продукция.

С помощта на технологиите той се надява това да се промени.

Осиновяване на кошер

Екипът на компанията се е постарал да направи осиновяването на кошер изключително лесно и удобно, като целият процес се случва онлайн, чрез сайта на платформата. Тя предоставя различни видове годишни абонаменти, които включват различен брои бурканчета с мед, които абониралият се получава всеки месец.

„Към всеки един от плановете ни има допълнителни неща, които хората могат да си закупят – прашец, прополис, образователни материали за деца и възрастни, възможност за посещение на техния кошер. Осиновителите имат профил, в който могат да виждат постоянно какво се случва с техния кошер, да получават съобщения то своите пчелари, да четат рецепти и предложения за това как да използват по-добре и по-често пчелните продукти“ разказва Владимир.

По неговите думи, за жалост, България е една от страните в Европа, в които се консумира най-малко мед и други пчелни продукти, а те са изключително полезни, тъй като не минават обработка и са буквално създадени от природата и ние ги консумираме готови.

Кой се грижи за пчелите?

Кошерите, които могат да се осиновят, се намират на различни места из страната и за тях се грижат над 20 пчелари. Платформата позволява на осиновителите да чуят историята на пчеларите, да разбират кой и къде точно е добил бурканчето с мед, което те получава.

Според Владимир точно това различно местоположение на кошерите и специфичната за самото място природа правят меда изключително разнообразен и интересен.

Снимка: Pollenity

Осиновителите нямат никакви задължение към кошерите и пчелите. За тях продължават да се грижат пчеларите, като те си остават тяхна собственост, но благодарение на осиновяването те получават справедлива цена за своя труд, а осиновителите подпомага развитието на пчеларството и получава качествен мед и други пчелни продукти.

„Кампанията стартира през 2019 г. и от тогава над 2500 кошера са подкрепени с един от различните планове, като в това число включваме над 2000 семейства и близо 250 компании.“ разказва Владимир.

Устойчив бизнес

Освен основаната мисия да подпомагат пчеларството, компанията си е поставила целта да бъде екологична, като използва максимално малко опаковки и отпадък и организира акции, при които клиентите могат да върнат използваните бурканчета от мед.

Снимка: Pollenity

Обратната връзка, която екипа получава и от двете страни е изцяло положителна. „95% от нашите клиенти, според вътрешно проучване, което сме правили, са изключително доволни от това, което им се предоставя като услуга. Мисля, че самите пчелари са тези, които облагодетелстват най-много. Ние им даваме свободата да развиват стопанството си и те успяват да реализират продукцията си, като ние изкупуваме 90 от 100% от нея“, посочва Владимир.

Компанията вярва също, че пазарният принцип е най-добрият начин да бъде стимулиран един бизнес и че ако всички по веригата си взаимодействат и всеки получава това, което заслужава и желае, то бизнесът ще бъде устойчив.

Проблемът с пестицидите

Доста често се наблюдава измиране на пчели, като част от причините за това са безразборното пръскане с пестициди и неправилното третиране на земеделска земя, от които секторът страда изключително много.

„Проблемът е доста голям, но той е комплексен. Нямаме пчелар, който да не е пострадал от пръскания, които да са навредели на неговите пчели. Ключовият аспект според нас е това, да се изгради правилна комуникация между всички замесени страни. Пчеларите трябва да са силно дисциплинирани и да спазват общо създадените правила, а земеделците от своя страна трябва да правят същото. Важно всеки да изиграе своята роля и всички да си помагат по между си.“, смята Владимир.

Всяко семейство – с личен пчелар

Компанията се надява чрез платформата всяко семейство да има своя осиновен кошер и своя пчелар, като дори не смята за нужно за задължително това да става само чрез платформата, но иска всеки да успее да намери своя пчелар и да консумира истински мед, а производителите да реализират продукцията си.

Така компанията формулира две свой цели – да установи българския качествен мед като една супер храна, която да подобри значително здравето на хората и да изгради мрежа от стотици пчелари в цялата страна, като по този начин да се създаде устойчив пчеларски сектор.

Снимка: Pollenity

В дългосрочен план екипът се надява да успее да наложи българския мед като еталон за качество в цяла Европа и той да бъде разпознаваем по целия свят, както и да даде възможност  на българите в чужбина също да имат своя осиновен кошер в България.