До построяването на автомагистрала “Хемус”, която се очаква да изведе интензивния трафик между София и Варна от градовете в Северна България, транзитно преминаващите автомобили през Велико Търново ще продължават да замърсяват въздуха над старата столица.
Анализът на общината сочи, че движението по улица “Магистрална” и големият пътен възел често отделя повече фини прахови частици от останалия градски трафик.
Освен транспортът, другите големи източници на замърсяване на атмосферата на Велико Търново са промишлеността и битовото отопление. Жителите на старата столица дишат въздух с превишение на нормата за фини прахови частици от 50 микрограма на кубичен метър поне 45 дни годишно(при норма 35). Тенденцията сочи намаляване на денонощията със замърсяване, но преди 10 години те са били 193 дни - или почти две-трети от годината.
Въпреки това обаче - тъй като замърсяването е предимно през зимните месеци - средногодишната норма за града е в рамките на допустимото от 40 микрограма на кубичен метър - 33,6. По този показател градът покрива нормата от 2014 г.
Най-много за отопление се използват дърва и въглища в кв. “Света гора”, където е предимно ниско строителство и фамилни къщи. В централната градска част пък и кв. “Кольо Фичето” жителите предпочитат да се отопляват на ток.
Данните за автомобилите показват, че най-много са тези на дизелово гориво, а тези на газ са няколко пъти по-малко.
Какво предлагат кандидатите за кметския пост във Велико Търново, за да се решат проблемите с въздуха на града?