Голотата в театъра отдавна не прави впечатление на зрителите и едва ли успява ва провокира някого. Освен ако не е употребена по начин, по който ... успява да провокира. 11-ото издание на традиционно силната програма „Световен театър в София“ вдигна завесата с две представления и куп провокации, сред които не броим голите тела – на един перфектно преобразяващ се танцьор от Индонезия и на един изумително талантлив унгарски актьор.

Ненапразно, моноспектакълът на Тамаш Керестеш е определян като виртуозен. В продължение на два часа, в „Дневникът на един луд“ по Гогол, Керестеш прави всичко, което може да се очаква от един актьор, но е и също толкова неочакван в умението си не просто да държи будна и мислеща публиката, а да я инжектира с онова, което самият той изпитва, играейки пред нея на сцената.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Режисьор на пиесата е Виктор Бодо, удостоен през 2016 г. с европейската театрална награда „Нови театрални реалности“. Отличието в размер на 30 000 евро се дава от Съюза на европейските театри на творци, открили или измислили нов театрален език и разширили възможностите за изразяване на театралното изкуство. И това, като че ли, обяснява много от суперлативите, които получават изпълненията на губещия разсъдъка си чиновник Попришчин, предадени от Томаш Керестеш.

В изчистената и едновременно с това богата на идеи и движения сценография се долавят влияния от стила на Ван Гог с неговата деформираща пространството перспектива. „Тя отразява изкривеното съзнание и загубата на връзката с реалността на героя, подсилени и от необикновената звукова среда, която актьорът създава на живо“, посочва критиката.

Затова в истерията на самопреобразяващия се държавен служител бийтбоксът е най-малкото, което може да учуди зрителя, както и не по-малко истеричната намеса на героя в лицето на актьора Тамаш Керестеш и безспорните му диджейски похвати – буквално и преносно, като човек, който успява да задържи тълпата под хипнозата на един многократно повтарящ се бийт.

Не толкова истеричeн, но пък достатъчно ценен урок за историята на танца – съвременен и традиционен, изнесоха трима азиатци на 1 юни, в първия ден от „Световен театър в София“.

Представлението „Софтмашина: Рианто & Сурджит” е на режисьора и визуален артист Чой Ка Фаи, замислен през 2012 г. като реакция срещу възпроизвеждането на екзотични и мистични стереотипни образи за  Изтока.

Покрай майсторските изпълнения на Рианто (Индонезия) и индийския му колега Сурджит Нонгмейкапам, зрителят попада в своеобразна експедиция из историята и настоящето на танца в Азия, подкрепена с много факти и примери от първо лице.

Заслужава си обаче да се разкаже и историята на самите танцьори. Рианто е специализирал в традиционния явански еротичен танц ленгер, изпълняван предимно от мъже, които въплътяват женски и мъжки образи, и майсторски овладяват техники на съблазняване. Рианто стига до виртуозност в изпълнението на ленгер, същевременно сътрудничи и на съвременни хореографи, разбивайки представата за тялото като инструмент, за пола като същностен в представянето на танца и за скандала като безсмислен, когато е неизбежен.

Сурджит Нонгмейкапам е съвременен танцьор от източноиндийския щат Манипур. Изучавал е разнообразни форми на класически индийски танц и бойни изкуства. Става един от малкото изпълнители в Манипур, които започват да се занимават и със съвременен танц, и се стремят да го развиват отвъд традиционните консервативни местни култури.

В „Софтмашина” Сурджит и Чой Ка Фаи обсъждат как се създава танцов спектакъл, предназначен за европейска публика, и размишляват върху творческия подход, влиянието на пазара на изкуствата, маркетинговите стратегии и културните стереотипи, като не пропускат да „захапят“ европейските практики на колегите си, но по много деликатен и приемлив дори за опонентите им начин – с чувство за хумор и с примери, тръгващи от единственото, което масовата публика си мисли, че познава – индийските танци, наложени чрез гиганта „Боливуд“.

Ето какво споделиха след представлението в София артистите: