YouTube се превръща в основен източник на новини, като все повече хора гледат в него клипове на очевидци, когато има големи събития и природни бедствия.
Институтът "Пю" изследва най-популярните клипове в YouTube за 15 месеца и установи, че макар и телевизионните новини още да са по-гледани от тези в социалната мрежа, дигиталната среда се разраства, като там професионалната журналистика се смесва с любителската.
"На тази платформа се появи нова форма на видео журналистика – каза Ейми Мичъл, заместник-директор на проекта за върхови постижения в журналистиката на института "Пю". – Това е форма, в която отношението между новинарските организации и граждани е
по-динамично и по-разнородно, отколкото сме виждали на други платформи досега".
Повече от една трета от най-гледаните клипове са от любители, над половината - от новинарски организации. Последните обаче понякога използват любителски кадри на потребители на YouTube.
За периода на изследването най-гледаното новинарско събитие е японското земетресение и последвалото цунами. Подобни драматични събития често са сред най-гледаните клипове. Други популярни новинарски събития са изборите в Русия, вълненията в Близкия Изток, потъването на италианския круизер.
Резултатите са както притеснителни, така и радостни за традиционните източници на новини. Любителските кадри са голяма част от гледаните в YouTube, но потребителите на мрежата разпространяват много запалено и професионален новинарски видеоматериал.
Изследването показа, че YouTube е глобална новинарска арена, където професионалните и аматьорски видеокадри се смесват в зависимост от интереса в момента.