През последните месеци вниманието на световната наука, големият бизнес и иновативното мислене беше съсредоточено в първия по рода си междуконтинентален полет на самолет задвижван единствено от слънчева енергия.
Само преди броени месеци "Solar Impulse” завърши успешно първият си полет и с това постави началото на много очаквания в създаването на нови и непознати материали, както и категоричното използване на чистата възобновяема енергия не само от науката, но и в ежедневието на хората.С това постижение, спокойно можем да кажем, че бъдещето никога не е било толкова близко.
Като начало Бертран Пикар и Андре Боршберг, пилоти на самолета „Solar Impulse”, спечелиха облога със съдбата след като изминаха близо 6 000 километра, разделени в осем етапа средно по 800 километра всеки, с кацания в четири страни на два континента. Без да изгорят и капка гориво. Направиха го със самолет задвижван от четири електромотора с витла, захранвани от 11 628 слънчеви клетки. „Solar Impulse” има размах на крилете на Airbus А340 (63,40 метра)и тежи само 1 600 килограма. Може да остане във въздуха около 36 часа без допълнително презареждане.Следващата крачка е околосветската обиколка през 2014 г. Как се стигна до това революционно постижение в света на самолетостроенето и новите технологии разказва за The Explorer Мартин Кройтер – ръководител на проекта „Solar Impulse”от страна на „Bayer Material Science”.
Кое беше най-голямото предизвикателство в работата по проекта "Solar Impulse"?
Екипът, който работи неуморно и в момента наброява около 30 човека, участници в различни дейности извършвани в лабораториите на „Bayer Material Science”. Разработват се иновативни предложения основно в две направления - създаването на суперлека конструкция и ефективното използване на енергията. Най-голямото предизвикателство в проекта е да се съгласуват функционалните изисквания с ключовото условие за ултралеки компоненти.
Колко дълго продължи работата ви?
„Bayer Material Science”(BMS) е официален партньор на проекта „Solar Impulse” от 2010 година. Всички участници в разработването на нови технологии и материали свързани с него са работили почти денонощно в лабораториите на компанията в Леверкузен, Дормаген и Уердинген. Неописуемо е чувството след успешното приключването на първия етап – междуконтинентален полет. Видяхме голяма част от мечтите си сбъднати. Сега предстои подготовка за кулминацията на огромната работа, която свършихме. През 2014 г. – за първи път в историята на човечеството околосветски полет със самолет задвижван единствено от слънчева енергия.
Какви материали използвахте?
„Solar Impulse” използва само най-добрите и най-вече иновативни материали. В пилотската кабина и при структурните компоненти са използвани високо технологични материали разработвани в лабораториите на BMS, включително пенополиуретан в облицовката на пилотската кабина, обтекателите и крилата. Конструкцията се състои от елементи тип "сандвич" – въглеродни слоеве, импрегнирани с епоксидна смола, които покриват цялата повърхност под формата на пчелна пита. Изследователи от лабораториите на BMS работиха усърдно и върху отделните части на самолета, като предното стъкло в пилотската кабина. То е изработено от силно прозрачни филми с въздушна възглавница между тях. Тъй като трябва да се избегне кондензацията получаваща се от голямата температурна разлика. В момента работим и върху алтернативни варианти. Едно от възможните решения е да се използва компактен панел, изработени от поликарбонат, но това все още е въпрос на детайлно проучване и множество допълнителни разработки.
Докъде искате да стигнете в разработването на различни технологии за тестване на иновативни материали?
„Solar Impulse” допуска научни изследвания върху нови решения за материали извън познатите, дори допустимите граници. С нашите открития ние проправяме пътя за съвсем нови идеи и разработки свързани с дългосрочни бизнес възможности. А този начин на работа ни дава мотивация в цялостната ни работа, която излиза далеч извън рамките на приложимото в момента.
Как се чувствахте, когато „Solar Impulse” полетя за първи път?
Всички участници в проекта, се вълнуваха много от предизвикателството, от което са част и следяха на живо полета на самолета.
Какво научихте докато работихте по проекта?
„Solar Impulse” е важен проект за нас. Той ни дава възможност да работим с различни партньори за разработване на иновативни решения за предизвикателствата, пред които са изправени материалите на бъдещето. Предлагаме на всички от нашия опит и така ставаме част от глобалната иновативна сила за постигане на най-добрите възможни резултати. Партньорството създадено благодарение на проекта, насърчава приятелска конкуренция в отделните етапи на работа. Всеки разработва най-доброто, на което е способен, а накрая това приятелско състезание се решава много лесно - побеждават винаги най-устойчивите и леки компоненти. Ако трябва да посоча конкретна трудност, с която сме се сблъскали това е да направим пилотската кабина, колкото е възможно по-светла, същевременно максимално функционална и комфортна. Мисля, че сме на път да осъществим тази си идея.
Докъде искате да стигнете в работата си?
Този проект се основава на иновациите, които ни гарантират по-добро качество на живот. С помощта на науката можем да подобрим не само животът на планетата, но и на всеки отделен човек. С разработването на нови материали и иновации за тяхното използване ние правим огромен пробив. В допълнение към убеждението ми, че това което създаваме ще промени бъдещето на цялото човечество искам да кажа, че сме съсредоточени в разработването на проекта не получаване на „чиста” енергия, става дума за "абсолютно чиста" енергия. Чрез използването на интелигентни, прогресивни материали, ние можем да помогнем за намирането на решения за глобални тенденции, като нарастващото население на земята или увеличаване на мобилността. Ние разработваме идеи за създаване на все по-леки и устойчиви материали, които ще имат важна роля в решаването на неотложни ежедневни проблеми.
Какво според Вас е бъдещето на тези технологии?
Не изключвам възможността да има полети задвижвани от слънчева енергия за превоз на пътници. Въпреки това, ние искаме да демонстрираме възможностите, които дават този тип технологии – не само във въздухоплаването, но и на земята. Вярваме, че може да се спести значителна част от енергията чрез разумното използване на съществуващи технологии, а също така и да се поддържа висок жизнения стандарт. Този проект има за цел да покаже какво е възможно - не само в някакъв момент в далечното бъдеще, но и сега.