В началото на XX в. руският изобретател Пьотр Шиловски създава работещ прототип на двуколесна кола и монорелсов влак, използващи жироскопна система за стабилизация.

Снимка: Дахир Семьонов

По същото време и други ентусиасти разработват идеята за самобалансиращи се превозни средства.

Снимка: Дахир Семьонов

100 години по-късно роденият в Русия инженер Дахир Семьонов решава да използва усъвършенстваната вече жироскопна система.

Снимка: Дахир Семьонов

Той забелязва, че дори при най-тежките задръствания по улиците осевата линия остава свободна. Хрумва му идеята там да бъде разположена релса, по която да се движи жиротрамвай.

Снимка: Дахир Семьонов

„Винаги съм се интересувал от това как можем да подобрим качеството на живот в съвременния свят”, разказва в първото си интервю пред българска медия – bTV, инж. Семьонов.

„Затова разработих идеята за жироскопни превозни средства – трамвайна мотриса, платформа за пренос на товари, дори противопожарна кола и кран в едно.”

Дахир Семьонов твърди, че разработените от него превозни средства са устойчиви и безопасни. Те могат да бъдат захранвани от слънчеви батерии или станции, подобни на тези за електрическите автомобили. Съществуват системи за бързо зареждане на акумулаторните материи, а поддържането на въртенето в жироскопа изисква сравнително малкo енергия.

Снимка: Дахир Семьонов

„Ако системата алармира, че има спад на електрическото напрежение, водачът на жиротрамвая разполага с 15 минути за реакция. Толкова време ще е необходимо на жироскопа, за да изгуби скоростта на въртенето си. Междувременно пътниците ще са успели да слязат, а мотрисата – преместена на подходящо безопасно място”, уточнява инж. Семьонов.

Снимка: Дахир Семьонов

Жиротрамваят няма да зависи от пътния трафик и задръстванията, защото ще се издига на около 3 м над земята. Изобретателят е изчислил, че изработването на мотрисите и полагането на монорелсовия път са инвестиции, които няма да бъдат по-скъпи от досегашното закупуване на автобуси и изграждането на спирки за градския транспорт.

Снимка: Дахир Семьонов

Друга идея на Дахир Семьонов е жироскопна противопожарна кола и кран “2 в 1”. Мотрисата ще се движи по описания вече начин. От нея ще се издига кран, задвижван от двигатели с перки, подобни на тези в дроновете.

Снимка: Дахир Семьонов

От крана-платформа пожарникарите ще могат да потушават пламъците или да спасяват безопасно обитателите на горящите сгради.

Въпреки гласовете против жироскопните технологии, инж. Семьонов твърди, че проектите му са успешно патентовани. Инвеститори от различни държави са проявили сериозен интерес към разработките му. Той е готов още тази година да произведе прототип. Единственото му условие е неговите идеи да бъдат използвани за благото на обществото.

Снимка: Дахир Семьонов