В последните дни се появиха много публикации, възвестяващи провала на най-новия продукт на Apple – смартчасовника Apple Watch. Сайтът Appleinsider обаче проследи внимателно целия процес по събиране на данните за продажби и установи, че истината е съвсем друга. Apple Watch всъщност е най-успешният смартчасовник.

Първият важен факт е, че Apple досега не е публикувала данни за продажбите на новото устройство. Фанфарите за провал на часовника всъщност дойдоха след доклад на Slice Intelligence – анализатор на онлайн търговията. Техните данни са от клиенти, които доброволно споделят своите електронни касови бележки от покупките.

Голяма част от информацията идва от iOS приложение за шопинг. Няма как да се прецени доколко данните на Slice Intelligence са коректни, но ето няколко смущаващи обстоятелства.

През първите три месеца от появата си Apple Watch се продаваше най-вече онлайн и то директно от сайта на Apple. През това време конкурентният продукт на FitBit се продава чрез сайтовете на Amazon, Best Buy, Target и други търговци, които не продават Apple Watch, но Slice Intelligence включва тези данни в анализа си.

Освен това повечето доброволци, изпращащи данни на Slice, пазаруват по време на големи промоции, а Apple Watch е луксозен продукт, който не е насочен към тази група потребители. Има и друг проблем – данните са само за САЩ и не включват например Китай, където Apple има силно присъствие.

„Изводите” за голям „спад” в продажбите на Apple Watch са и заради първоначалния огромен пик в поръчките, резултат от натрупани предварителни заявки в продължение на месеци, който след това е напълно нормално да бъде последван от по-скромни данни.

Рано е да се говори за провал и поради други причини – най-големите продажби на луксозни продукти в християнския свят са по Коледа, а в Китай около Лунната нова година. Откакто е на пазара, Apple Watch все още не е преминал през тези важни дати в годишния цикъл.

Но дори и данните на Slice да са коректни, това пак не е проблем за Apple Watch, защото неговата цена е много по-висока от конкурентите и на практика продажбите са чудесни.

Apple Watch струва от 350 до 1000 долара (и 10 000 за златната версия), а FitBit е в диапазона 60-250 долара, като от Amazon споделят, че най-продаваният модел е 90-доларов.

Продажбите на Apple Watch са по-добри отколкото на Samsung, чийто часовници са по-евтини и са на пазара от няколко години.

Накрая трябва да припомним, че iPod, iPhone и дори iPad не са отбелязвали рекордни продажби в първите три месеца от появата си. Всеки от тези продукти се нуждаеше от време, за да си изгради репутация и лоялна аудитория.