През последната седмица в медиите по цял свят отново се заговори за покемони, тренировъчни лагери и битки във виртуалното пространство. Играта „Pokémon Go” завладя мълниеносно геймърските среди.

Какво е Pokémon?

Компанията „Покемон” е консорциум от „Нинтендо”, „Гейм Фрийк” и „Крийчърс”, които произвеждат различни продукти и компютърни игри, свързани с фантастичните герои. Покемоните са представени за първи път от Сатоши Таджири през 1995 г. в игра за „Геймбой”. Оттогава има игри с покемони, аниме, филми, дори и мюзикъл по темата.

Покемоните са малки фантастични животни, които могат да се бият, да еволюират и да защитават своите „покемон треньори” от нападатели. Те живеят сред природата и всеки треньор трябва да ги улови в т.нар. „покебол”.

Какво е Pokémon Go?

Тази година беше пусната дългоочакваната игра за мобилни телефони „Pokémon Go”, която е комбинация между виртуална и истинска реалност. Целта на играта е всеки треньор да събере максимално количество покемони, да ги тренира, да се бие с тях и да печели битки за своя отбор.

Играта използва реалната карта на географското място, на което живее даденият играч. Покемоните също се намират на физически места, но във виртуална реалност. Всеки играч трябва да обикаля из града, за да събере максимален брой герои.

Бизнес за милиони

Бизнесът с покемони традиционно е много печеливш, но „Pokémon Go” счупи всички рекорди по приходи и интерес от страна на потребителите.

Буквално за дни играта се превърна в най-популярното мобилно приложение в Съединените щати, а приходите от играта (която е безплатна, но предлага допълнителни бонуси срещу истински пари) надвишават двойно средния доход на която и да е друга игра.

Вижте във видеото колко точно по-успешна е играта:

„Pokémon Go” успя да се пребори с традиционните лидери по посещения на мобилен телефон „Фейсбук” и „Туитър”, като играчите прекарват повече време в играта, отколкото в социалните мрежи.

Играта успява да задържи вниманието на хората значително по-дълго време, отколкото всяка друга до момента. Според уебсайта „Техкрънч” всеки 7 от 10 души изтеглят приложението и играят на него и на следващия ден. Обикновено в индустрията една игра се счита за успешна, когато 3 от 10 се връщат към играта след 24 часа.

Защо е толкова успешна?

„Pokémon Go” се доближава най-много до игрите във виртуална реалност, тъй като разработките като Oculus Rift (специални очила и слушалки, които създават усещане за виртуална реалност – бел. ред.) все още са скъпи за масовия потребител.

От технологична гледна точка играта е много важен крайъгълен камък в гейм-индустрията, защото задава тон на всички предстоящи проекти.

Кой играе Pokémon у нас?

Манията по играта бързо завладя цял свят, а тази седмица тя стана достъпна и у нас.

В столицата най-голямо струпване на играчи има на площад "България" пред Националния дворец на културата, защото именно на това място се намира „арена за битка” във виртуалния свят на играта.

По принцип най-добри шансове да си хванеш покемон има около градски забележителности. Затова и около такива места по всяко време можете да видите геймъри, които са излезли на лов за виртуалните животинки. Твърди се, че един от тийнейджърите, пребити в понеделник в центъра на София, е преследвал именно покемони.

Пред НДК, двама от "ловците" - Деян и Лекси - разказват, че в момента най-големите битки се разразяват между синия и червения отбор в играта. И двамата смятат обаче, че откъсването на играчите от истинската реалност носи големи рискове, особено през нощта и на безлюдни места.

„Не си заслужава да преследваш един покемон някъде в шубраците в Борисовата градина и да рискуваш да ти се случи нещо”, казва Лекси. А според психолози подобни игри водят до сериозно пристрастяване както у деца, така и у възрастни.

С Деян и Лекси разговаря стажант-репортерът Валери Каблан.

За техния улов и за опасностите от покемон-манията, гледайте тук:

Специалисти обаче предупреждават за опасността от пристрастяване. Според психолога Иван Игов такива игри са сериозен проблем за децата.

Вижте повече във видеото: