След въздушната комедия „Свалки в облаците“ (2013) Педро Алмодовар се завръща с екранизация на историята на една жена, чието чувство за вина към собствената ѝ дъщеря преминава през най-различни състояния и ескалира под формата на поредица от едновременно свръхемоционални и чисто човешки реакции.

„Хулиета” е не просто съвременен прочит на това как би изглеждала шекспировата Жулиета като майка, а цяла библия на отношенията между мъжа и жената, на която още през 90-те години испанският режисьор постави диагнозата „На ръба на нервна криза“, а малко по-късно я качи на високи токчета и я прати да търси дъщеря си, изоставена от самата нея преди 15 години.

В „Хулиета“ нещата приемат нов обрат – майката е изоставена от дъщерята, а филмът проследява три десетилетия от живота на родителката – от 25 до 55-годишната ѝ възраст.

Алмодовар и жените...

„Това е филм за женската вселена, за самотата, защото жената изобщо не преживява самотата така, както го прави мъжът – обяснява Алмодовар. Освен това, филмът е и за жената като начало на живота. И по определен начин, макар и противоречиво, разказва за матриархата. Жените, които се появяват в „Хулиета”, са съзидателки – тези, които дават живот. На екрана те доминират – не като власт, а в смисъл, че имат огромно значение”.

Маестрото е прочут с умението си да преминава без усилие от висока драма към неистов фарс, изследвайки противоречията на човешките нужди и желания с различни стилове и интонации, пише критиката.

В най-новата си продукция този алмодоваров механизъм не е повече или по-малко истеричен от други негови творби, но в „Хулиета” той е постигнал съвършената бленда – както на емоцията в гласа на актьорите, така и на цялостното звучене на филма.

Историята

Всичко е истинско и близко – въпреки почти нулевата вероятност подобно житейско развитие да се случи в действителността, въпреки динамиката, с която израстват и се сриват героите, и заради неизбежното несъвършенство, преливащо от душите и на героите в лентата, и на публиката, която ги възприема.  

Когато за първи път срещаме Хулиета, тя е 55-годишна учителка и тъкмо се кани да се премести в Лисабон заедно със съпруга си. Неочаквана среща с лице от миналото праща всичко по дяволите и слага началото на дълъг застой в живота на тази средностатистическа испанка. Следва рязко връщане в миналото – ослепително красивата Хулиета се влюбва в също толкова красивия Шоан, двамата заживяват в рибарско селце, женят се и отглеждат дъщеря си. През цялото време Алмодовар връща времето напред и назад, разкривайки пъзела на разрива в отношенията между Хулиета и дъщеря ѝ. А краят е неочакван....

Актрисите

Адриана Угарте, станала известна с участието си в излъчвания по bTV сериал „Нишките на съдбата“, изпълнява ролята на младата Хулиета, след което щафетата се поема от Ема Суарес. Запомняща се е ролята и на Инма Куеста – друга любимка от сериал („Червения орел“), също показван в ефира на bTV.

И този филм на Алмодовар не минава без любимата му и неповторима актриса Роси де Палма. В „Хулиета“ тя опърничава, свръх принципна и вярна до гроб домашна прислужница в семейството на Шоан (Даниел Грао).

„Хулиета” е в програмата на 30-ото издание на фестивала „Киномания”, който продължава до началото на декември с медийната подкрепа на bTV.