Истината е, че широката световна общественост едва ли ще успее да гледа някой от номинираните в категорията за „Чуждестранно кино“ за наградите „Оскар“. Причината даже не е свързана толкова с невежество или осъзнато отричане, а по-скоро с разпространителски права и сложната машина на световната кинодистрибуция. Дори френският „Amour“, номиниран освен в тази категория и за най-добър филм, вероятно ще остане загадъчен за повечето зрители.
И българската публика вероятно няма да има удоволствието да види повечето от тези пет номинирани заглавия. Причините са сходни. А номинираните в категорията за чуждестранно кино през тази година са вълнуващи. Филмите обхващат държави от цял свят, а темите са особено актуални и с висок социален заряд – животът на хората при рисковете на дълбоката старост, децата-бойци в раздираните от граждански конфликти африкански държави, социалната функция на рекламата или силата на човешката мечта въпреки рисковете и въпреки границите на общественото съзнание. За цвят е номиниран и исторически филм, но в неговия случай става въпрос за наистина феноменално добре направен епос, при това от неизследвана в широкия смисъл скандинавска държава, каквато е Дания.
Ето ги и тях:
No
Страна: Чили, Франция, САЩ
С участието на: Гаел Гарсия Бернал
За какво става въпрос: В края на 80-те години на 20 век в Чили се провежда референдум – да остане ли на власт президентът Аугусто Пиночет или не. Поддръжниците на отговора „не“ търсят трескаво решение как да убедят народа. И решават да организират... рекламна кампания.
Защо да го гледате: В исторически план изходът от референдума е ясен и можете да прочетете за това в Wikipedia. Забавно е обаче да видите как историята неизменно се повтаря и как лесно се манипулира общественото мнение с подходящия репертоар.
Amour
Страна: Франция, Германия, Австрия
С участието на: Жан-Луи Трентинян, Емануел Рива, Емануел Юпер
За какво става въпрос: Жорж и Ан са възрастна двойка на над 80-годишна възраст. Любовта им е предизвикана заради внезапната болест на Ан. Животът ни винаги е тежък, но любовта е всичко, което ни остава на края на пътя.
Защо да го гледате: Режисьорът Михаел Ханеке е произвел пореден болезнено автентичен разказ за живота. Акцентът е повече върху болезнен.
Kon Tiki
Страна: Норвегия, Дания, Великобритания, Германия
С участието на: Пол Свере Валхайм Хаген и други норвежки актьори
За какво става въпрос: Кон Тики е легендарният проект на антрополога и пътешественик Тур Хейердал, с който той иска да докаже, че жителите на Полинезия са всъщност преселници от Южна Америка, които са плавали с дървени салове на запад.
Защо да го гледате: Макар че драматичните качества на изпълнителите не надхвърлят техническия стандарт за ролите им, филмът „Kon Tiki“ е феноменален визуално. Заслужава си заради всяка минута във водите на Тихия океан, акулите и безкрайната синева.
Royal Affair
Страна: Дания, Швеция, Чехия
С участието на: Мадс Микелсен, Алисия Викандер
За какво става въпрос: Историческа драма за един от най-непознатите аристократични дворове в Европа – датския. Кралица Каролин Матилде е фатално привлечена от личния лекар на съпруга си, крал Кристиан. Аферата между двамата прераства в нещо повече от любов. На карта са заложени не само чест и достойнство, но и съдбата на цяло кралство.
Защо да го гледате: В епохата, когато разбираме, че книги като „Винету“ и „Спартак“ отново трябва да бъдат препрочетени, филми за епохата на Просвещението изглеждат достолепни и вълнуващи. Особено вълнуваща е обаче преди всичко многопластовата игра на стаено и явно желание.
Rebelle - War Witch
Страна: Канада
С участието на: артисти и изпълнители от Канада и Конго
За какво става въпрос: В гражданската война в Конго се въвличат често и деца – момчета и момичета. Едно от тези момичета е Комона, която е обучавана за боец. Особената й интуиция, която я спасява от смърт при засада, кара войниците да я сметнат за вещица. Животът й ще се промени радикално, когато реши да се откъсне от бойната действителност.
Защо да го гледате: Изключително любопитна смесица между африкански вуду предразсъдъци, жестоката реалност на съвременните бойни действия и простия свят на едно дете. В който отговорите кънтят дори по-безпощадно от въпросите.