Спомняте ли си времето, когато изкуствената кожа беше резервен вариант в случаите, когато не можем да си позволим дрехи или обувки от естествена?
Да, но времената се менят…
Настъпи моментът, в който големи брандове, сред които „Зара”, „Маркс и Спенсър” и „Ню Луук”, лансират в търговската мрежа стоки, в направата на които няма нищо животинско.
Вече на пазара има вегански палта, вегански колани и обувки от кора на дърво, естествен каучук и кокосови влакна – също с етикет „Веган”.
Докато все повече британци се опитват да ядат по-малко месо, проучване на пазара отчита тенденцията веганството все повече да се пренася от кухнята в гардероба, пише Би Би Си.
Доклад посочва, че хуманното отношение към животните е водещо при избора на дрехи и обувки, като 42% от запитаните твърдят, че това е много важно за тях.
Прогнозите са, че през 2019 г. ще настъпи бум на колекциите с етикет „Веган”. Ако обаче стоката е обозначена като такава, това означава, че целият продукт трябва да е веган – дори в лепилото, което се използва за направата на обувките, да няма нищо животинско.
Някои големи търговски марки се възползват от голямото търсене и вече бележат продажби. „Д-р Мартенс” – небезизвестната марка висококачествени кожени ботуши, е отбелязала 300% ръст на продажбите на веганската версия на кубинките си през последните години.
Стартирали през 2011 г., „Веган Д-р Мартенс” са направени от полиестерна тъкан и полиуретан. След миналогодишния бърз растеж, веганските ботуши представляват 4% от всички продадени чифтове.
„Зара” също предлагат разнообразие от вегански обувки. От бранда подробно описват материалите, използвани във всеки чифт.
В началото на годината пък „Маркс и Спенсърс” пуснаха нова колекция от 350 вегански обувки. От компанията отбелязват, че са били провокирани от засиления интерес на клиентите към веганството и нарастващото онлайн търсене на продукти, свързани с този начин на живот.
През 2018 г. регистрираните вегански продукти са били 119, а тази година вече са 1956, като нови артикули се добавят ежедневно. Друг е въпросът, че голяма част от тях се оказва, че не са 100% вегански.
На противоположния полюс стои дебатът за дълготрайността на този вид продукти, техниките на производство, въздействията върху отглеждането на растенията, замърсяването, биоразградимостта и др.
Екологичните кампании са категорични, че по-добре е да се купува по-малко, без значение от какъв материал е направен даден артикул.