78% от българските интернет потребители са последователи инфлуенсъри в социалните медии. Те най-често ползват платформите „Фейсбук“ (66%), „Ютюб“ (50%) и „Инстаграм“(35%) за тази цел.
Това показва проучване на „Нилсен Адмосфер България“ и Български национален панел, проведено сред 500 активни в интернет българи, на минимум 15-годишна възраст.
По техни данни онлайн съдържанието на известни и влиятелни личности привлича най-вече хора на възраст 15-34 г. С покачване на възрастта рязко намалява и интересът към такъв вид съдържание.
От анкетата става ясно, че сред най-любимите споделяни от инфлуенсъри теми в социалните медии са готвене и пътуване. Мъжете са склонни да последват по-голям брой популярни личности в сравнение с жените.
Около 40% от последователите са потърсили повече информация по определена тема, а 30% са изпробвали или закупили нов продукт, препоръчан от инфлуенсър. Въпреки всичко, последователите проявяват и доза критика – от нещата, които не харесват в инфлуенсърите, са напр. случаите на видимо неискрено съдържание, споделяно от тях.
Причини да сме последователи
„Говорят за теми, които са ми интересни“ се посочва от 55% от анкетираните в отговор на въпроса каква е причината да следват инфлуенсъри и известни личности в социалните медии. Друга популярна причина е самата харизма на дадена личност (49%). 34% определят като привлекателно визуалното съдържание, което те споделят и 32% ги следват чисто от любопитство.
В отговор на любими теми, споделяни от инфлуенсъри и известни личности, 23% от последователите изразяват интерес към материали, свързани с готвене и пекарство, 19% - с пътуване и пътешествия, 16% - със здраве, и също толкова - с начин на живот и личностно развитие.
Темите не вълнуват двата пола еднакво – мъжете се интересуват най-вече от технологии, след което спорт и пътуване, докато жените от теми, свързани с готвене и пекарство, след което семейство/деца и мода.
Какво не харесват потребителите в инфлуенсърите?
На въпрос какво определят като червен флаг по отношение на съдържанията, които се споделят от влиятелни персони в социалните медии. Сред най-често посочваните отговори е „неискрено съдържание“ (35%).
29% приемат съдържанието отрицателно, когато става ясно, че то е реклама, но не е коректно пояснено. 26% изразяват неодобрение, когато представена дейност или ситуация не отразява реалния живот, а същият дял хора имат нещо против, когато снимките на дадени личности са прекалено преработени и наситени с филтри.
Най-безобидно се приемат дългите текстовете или видеа на публикуваните от инфлуенсъри съдържания (15%).