„Сега имам толкова много пари, че мога да наема някой да те убие и никой няма да разбере. На никого няма да липсваш. Никой няма да знае нищо.“
Бившият музикален директор Даниел Еванс казва, че все още си спомня заплахата от своя стар шеф, Шон „Диди“ Комбс – тогава известен като Пъф Деди – към негов колега. "Беше 1997 г.", казва той, в нюйоркския офис на музикалния лейбъл Bad Boy Records на Комбс, носител на награда Грами, пише BBC.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
„Беше това, което правят парите с теб“, казва той.
Само дни преди това хип-хоп магнатът получи най-голямата си награда до момента – 6 милиона долара (4,8 милиона паунда), за да отбележи успеха на лейбъла, който се похвали с платинени изпълнители като The Notorious BIG
През същата година музикалната кариера на Комбс достига своя връх, като империята му скоро се разраства в модата, алкохола и дори собствената му телевизионна мрежа.
Почти три десетилетия по-късно наследството му е в руини, тъй като той седи в затвора в очакване на съдебен процес по обвинения в сексуален трафик и рекет, заедно с десетки съдебни дела, обвиняващи го в дрогиране и нападение на пищни партита, хотели от висок клас и в звукозаписното студио на неговия лейбъл. Той отрича всички обвинения.
Сега BBC разговаря с повече от 20 души, които са работили с Комбс в Bad Boy Records - включително бивши ръководители, асистенти и продуценти - които описват за първи път тревожни инциденти, на които казват, че са били свидетели по време на възхода през 90-те години.
Някои ръководители казват, че са имали притеснения, след като са видели Комбс да прави секс с жени в студиото, включително един инцидент, при който служителят казва, че младата жена изглежда не е реагирала, когато той е влязъл. Жена от персонала се оплака, че Комбс я е помолил да му донесе презервативи.
BBC също така научава, че корпоративни средства са били използвани за полети на жени от различни краища на САЩ за секс по искане на артисти и други служители.
„Имаше курс на поведение, който ставаше все по-отвратителен с течение на времето и това поведение наистина датира от 90-те години“, казва Тони Бъзби, американски адвокат, представляващ десетки предполагаеми жертви, включително една, която казва, че Комбс я е заплашвал да я убие по начин, подобен на инцидента, на който Еванс казва, че е бил свидетел.
Клиентът му твърди, че Комбс я е изнасилил на пода в банята на промоционално парти, организирано за The Notorious BIG, най-голямата звезда на лейбъла, през 1995 г. Тя казва в делото си, че след това Комбс ѝ казал да не казва на никого или "ще изчезнеш".
В изявление правният екип на Комбс обвини Бъзби, че е „по-заинтересован от медийното внимание, отколкото от истината“ и каза, че хип-хоп звездата „никога не е насилвал сексуално или трафикирал никого“.
„Както казахме и преди, г-н Комбс не може да удостои всеки рекламен трик или лицемерно абсурдно твърдение с отговор. Той има пълно доверие в съдебния процес, където истината ще надделее: тези обвинения са чиста измислица“, казват адвокатите.
Шон Комбс стана милионер за една нощ, когато стартира Bad Boy Records през 1993 г. със списък от топ изпълнители. Това беше първото начинание на Комбс, който вече си изгради име като директор на таланти в друг музикален лейбъл, Uptown Records, на 19 години.
„Той каза, че иска да бъде един от най-големите артисти в света и няма значение дали му вярвам или не“, спомня си Джими Мейнс, бивш колега от Uptown.
Мейнс си спомня, че Комбс е имал къс фитил в офиса, понякога е удрял „ръцете си в бюрото“ като „нахално дете“ и е крещял, ако не е постигнал своето.
Комбс в крайна сметка е уволнен от Uptown и на 23-годишна възраст започва Bad Boy Records.
„Той е най-трудолюбивият човек, когото някога съм срещал, и винаги е искал хората да отговарят на неговата енергия“, казва Даниел Евънс, старши изпълнителен директор, който управлява бюджетите за звукозаписи на Bad Boy и договорите на артистите между 1994 и 1997 г.
Комбс описа себе си като „Великия Гетсби“ и бързо стана известен с това, че организира желани купони на знаменитости в нощните клубове на Ню Йорк, по плажовете на Канкун, Мексико, а по-късно и със скандалните „бели партита“ – кръстени на изцяло белия дрескод – в Хамптънс.
Дори президентът Доналд Тръмп е присъствал на събития през 90-те, казва Евънс, който веднъж го е видял да седи на златен трон на 30-ия рожден ден на Комбс и да възкликва: „Аз съм истинският крал на Ню Йорк!“
„Всички бяхме много млади. Бях на 24 години“, разсъждава Евънс, който беше един от първоначалните служители на лейбъла. „Хората искаха да купонясват, да се забавляват, да се свързват и да създадат добри спомени.“
Но поглеждайки назад, Евънс казва, че е обезпокоен от някои от нещата, на които е бил свидетел, относно поведението на шефа му и фирмената култура.
През около 1995 г. той казва, че е влязъл, заварвайки Комбс, който прави секс с млада жена в Daddy's House, звукозаписното студио на Bad Boy в Ню Йорк близо до Таймс Скуеър.
„Готвих се да се прибера вкъщи за през нощта и търсех якето си. Отворих вратата и той прави секс с това момиче“, казва Еванс, който мислеше, че студиото е празно, тъй като е тихо. Комбс изругал и му изкрещял да си тръгва. „Мислех, че ще ме уволнят“, казва той.
Еванс си спомня, че младата жена е била доведена в студиото, вероятно за обиколка, от организатор на партита, който е бил приятел на Комбс. Шефът му изглеждал трезвен, докато тя беше тиха и не говореше, казва той, чудейки се дали тя е дрогирана или просто е срамежлива.
Той казва, че не е изглеждало необичайно по това време. Но припомняйки си как жената не реагира, когато той влезе в стаята, той казва: „Знаейки това, което знам сега, има много спекулации за това в какво състояние е била… обикновено и двете страни са много отзивчиви по време на акта.“
Фелисия Нюсъм, мениджър на звукозаписното студио Daddy's House между 1994 и 2000 г., казва, че неподходящото поведение в музикалната индустрия като цяло е било широко разпространено по това време.
„Беше ненормално, ако някой съобщи за това, но не беше ненормално това да се случва“, казва тя.
Нюсъм казва, че веднъж служител я извикал в студиото посред нощ, защото Комбс бил по бельо и се канел да прави секс с модел и друга жена. Той настояваше членът на персонала да му донесе презервативи, спомня си тя.
„Казах на Пъфи никога да не кара никого тук да ходи за презервативи“, казва Нюсъм, която пристигнала, когато всички се обличали. „Той отговори: „Нямах нужда от нищо подобно“ и никога повече не го направил.
Нюсъм, тогава на 30 години, казва, че намира Комбс за разумен и че той променя поведението си, когато тя го предизвиква. Веднъж, когато студиото отвори врати за първи път през 1995 г., тя казва, че Комбс не беше доволен от външния вид на плотовете и я нарече „кучка“ пред персонала.
Тя казва, че е поискала публично извинение и временно е затворила студиото, питайки го: „Ако въвеждам жени в това пространство, което е отворено 24 часа, как искате да се отнасяте към хората?“
Комбс отговори, че иска това да бъде приобщаваща и безопасна среда, казва тя.
Но докато Нюсъм управлявала студиото с „железен юмрук“, тя казва, че други служители не се чувствало удобно да извикат Комбс.
„Bad Boy Records беше луда къща с много млади хора, които искаха да докоснат мантията на краля“, казва тя.
Бивши служители казват, че лейбълът е управляван от двайсет и няколко ръководители и голям брой стажанти, някои от които в училищна възраст. Често е имало сексуални отношения между служители и стажанти, казват те.
Евънс си спомня неприятен момент с 14-годишна в собствения му отбор, която му е предложила да се отпуснат заедно, но не тази вечер, защото има вечерен час.
Артисти и други служители в звукозаписната компания на Комбс понякога също искали жени да бъдат докарани със самолет, за да правят секс в студиото, казва бившият изпълнителен директор.
„Вероятно бяха хиляди долари“, казва Евънс.
Еванс казва, че собствените заявки на Комбс са били управлявани от неговите лични асистенти. Един каза пред BBC, че Комбс често ги моли да докарат със самолет жени, с които той „се забърква“, и да ги настанява в хотели, въпреки че асистентът каза, че не са проституиращи.
През 2000-те звукозаписното студио Daddy's House допълнително се е променило, казват двама бивши служители, в култура на "секс, наркотици и рокендрол". Комбс редовно водеше там „случайни жени“ на купон, като се появяваше с антураж от десетки хора в „три бели джипа, с бели джанти и бели кожени седалки“, казват те. Други изпълнители биха поискали куфари с водка Ciroc и един дори донесъл маймуна, според бивш изпълнителен директор.
Студиото е едно от местата, където жени оттогава обвиняват Комбс, че ги е дрогирал и изнасилвал. Моделът Кристъл Маккини твърди, че магнатът ѝ е дал алкохол и марихуана, преди да я изнасили там през 2003 г. Същата година една жена твърди, че Комбс и двама съдружници са я изнасилили групово в студиото, когато е била на 17 години.
Адвокатите на Комбс казват, че той "очаква с нетърпение да докаже своята невинност", добавяйки, че претенциите на Маккини са "неоснователни".
Много бивши служители казват, че все още им е трудно да примирят обвиненията с човека, когото са познавали. „Тези обвинения са изненада за мен, както съм сигурен, че е и за много от нашия кръг“, казва Джефри Уокър, близък приятел на Комбс, който беше част от оригиналния продуцентски екип на Bad Boy. „Бил съм на бели партита и, разбира се, на студийни сесии и нищо от това, в което е обвинен, не ми е било пред очите.“
Еванс също беше скептичен относно някои от твърденията, докато не видя кадрите на Касандра Вентура, бившата партньорка на Комбс от 10 години и бивша изпълнителка на Bad Boy, брутално бита от рапъра в хотел в Лос Анджелис през 2016 г.
Вентура беше първият човек, който съди Комбс през ноември 2023 г., твърдейки, че той я е хванал в капан на цикъл от малтретиране, насилие и сексуален трафик по време на връзката им. Комбс уреди делото на следващия ден за неразкрита сума.
„Не за първи път виждам този нрав“, спомня си Еванс, връщайки се към смъртната заплаха, на която той казва, че е бил свидетел през 1997 г.
През годините Шон Комбс многократно се е преоткривал - от Puff Daddy, до P Diddy и през последните години "Love".
Тъй като вероятно ще излязат повече подробности, когато той бъде изправен пред съда през май, много от близките до рапъра се питат дали изобщо са познавали истинския Шон Комбс.
„Човек може да си помисли, че той е просто отвратително човешко същество, но това не е моят спомен за Пъф“, казва Джими Мейнс, който е израснал с Комбс в Маунт Върнън, Ню Йорк.
Но след кратка пауза той добавя: „Или може би парите просто дават на хората свободата да бъдат точно такива, каквито са в действителност.“
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg във VIBER
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK