НАСА “пенсионира” телескопа “Кеплер” след почти 10 години в Космоса. Решението беше взето още през лятото, след като от космическата агенция получиха информация от телескопа, че горивото му е на привършване.

Телескопът е кръстен на германския астроном и математик Йоханес Кеплер, чийто закони за движението на планетите променят науката през XVII в.

Снимка: NASA

Космическата обсерватория “Кеплер” беше изстреляна през 2009 г., като целта й бе да открие планети с големината на Земята, които обикалят в т.нар. “златна зона” около звезди. “Златната зона” е място – не много близо до звездата, но не и прекалено отдалечено, на което може да се развие живот.

Снимка: NASA

Телескопът използва спектрометър, който засича минималните понижения на осветеност от отдалечени звезди при преминаването на планета пред тях. Данните от спектрометъра позволяват и да се измери наличието на отделни химикали в атмосферата на планетите.

Снимка: NASA

За своите почти 10 години в открития Космос “Кеплер” е сканирал голяма част от Млечния път. Телескопът е изпратил данни за 530 506 звезди и открил е 2662 платени, на които потенциално може да има или да се развие живот. Междувременно телескопът е наблюдавал избухването на 61 супернови.

Снимка: NASA

За това време “Кеплер” е събрал 678 гигабайта с данни, които са помогнали за публикуването на 2946 научни документа.

В момента телескопът се намира на безопасно разстояние от земната повърхност. По-късно тази седмица НАСА ще изпрати сигнал до “Кеплер”, с който ще бъдат спрени основните му инструменти, както и предавателя. Първоначално телескопът е трябвало да издържи около шест години с наличното гориво, но той е работил почти 10.

Снимка: NASA

Данните, събрани от “Кеплер” ще бъдат анализирани от учените в продължение на още много години.

“Телескопът “Кеплер” промени разбирането ни за вселената и отвори вратите за изследването на Космоса”, коментира Пол Херц, директор на отдела по астрофизика в НАСА.

След изключването на всички системи, "Кеплер" ще започне бавно да се отдалечава и ще изчезне в открития Космос.