Любопитна новина на btvnovinite.bg се превърна в интернет сензация за часове. Публикацията разказва за жена от Канада, организираща конкурс за есе, в който най-добрата творба ще спечели голяма къща. Много потребители обаче се ограничиха само до написване на думата „Есе”, заблуждавайки се, че имотът ще се разиграе на томбола.

Така „Есе” стана най-повтаряната и писана дума за последното денонощие.

Всичко започва от клавиатурата на София вчера следобед, когато публикува новината за собственичката на къща край езерен бряг в Албърта, Канада. Възрастната жена избрала нестандартен начин да продаде имота си. С конкурс за есе. Авторът на най-добрата творба ще спечели къщата й.

Снимка: bTV

Ала Вагнер обаче събира и такса за участие – 25 долара. Дали ще спази обещанието си? Някои потребители са скептични. Новината обаче обикаля света от няколко дни. Обърна й внимание даже Би Би Си:

Снимка: bTV

Самата Вагнер даде интервю за канадско издание: „Освен есе, може да кандидатстват и с краткo стихотворение, но да бъде завладяваща история на тема: „Защо трябва да спечеля този имот и защо ще бъда щастлив тук”. Може да спечели и някоя много тъжна история, която да ме привлече, може и да е нещо положително. Нещо, което да ме мотивира истински да си кажа: „Боже мой, ето този човек ще е!”

Снимка: bTV

Затова и София озаглавява статията си „Напиши есе, спечели къща”. А в коментарите под информацията, потребители започват да пишат само една дума – „есе”.

Снимка: bTV

„Интересен конкурс, наградата е доста странна, но в интерес на истината не очаквах, че това ще породи такава лавина от хора, които биха желали да спечелят къща от нас”, разказа София.

В началото се е забавлявала. Днес вече не и е толкова смешно: „Започва да става доста абсурдно. Появяват се много негативни коментари. При положение, че от самото начало е просто една любопитка. Нещо, което да разтовари хората, докато са на работа. Днес започвам да мисля за по-големите последствия, ако може да се говори за последствия изобщо. За това какво стои зад цялата реакция на хората”.

Снимка: bTV

Не се обижда от съмненията, че е рекламирала фалшива новина: „Обществото в България е свикнало да чете за измами. Било то финансови пирамиди, било то телефонни измами и т.н. Тази реакция е очаквана от мен. Хората масово се притесняват, че някой иска да ги измами, особено в България. А по света да платиш входна такса за конкурс е нещо съвсем нормално”.

Отново подчертаваме, новината обикаля света от няколко дни.

Снимка: bTV

Сарказмът срещу заблудилите се отприщва цунами от шеги. Някои отбелязават, че вече са в Албърта, други настояват за „натурален акт”. А трети са доста крайни: „Снощи сънувах, че "планът ЕСЕ" е мащабна акция за премахване на нискоинтелигентни хора от избирателните списъци”.

Маркетинг отделите на някои банки се възползваха от сензацията, за да предложат по-добри ипотечни кредити. Платформа за онлайн пазаруване дава 15% отстъпка за книгите, които продава - срещу промокод „ЕСЕ”.

Снимка: bTV

„Социалните мрежи са само платформа, където хората показват и експериментират с комуникации. Така че не толкова, че самите социални мрежи диктуват, колкото интересът на хората. Това ще се засилва като тенденция, комуникацията с активните граждани, това ще бъде активната тема през тази година”, коментира рекламистът Любомир Аламанов. 

Снимка: bTV

Встрани от шеговития, ироничен тон, той отбелязва, че тази история е тъжен пример за ниското ниво на образование у нас:  „Когато самата основа на познанието се разтърси, когато хората започват да растат в едно безпросветно общество, едно общество, където не се цени знанието и четенето, а се цени това кой колко пъти ще скочи в ледена вода, кой колко пъти ще се завие в знамето или ще извика някаква патриотична фраза - тогава това е проблем, защото се подменя смисълът на това да сме хора и да сме социално общество. Растат функционално неграмотни хора, които не разбират това, което виждат.”