Един от създателите на „Уикипедия” - Джими Уейлс, тихомълком е стартирал социална мрежа, която ще конкурира „Фейсбук” и „Туитър”, пише вестник „Файнейшъл таймс”. По този начин той се надява да се пребори със заблуждаващите „кликбайт” заглавия, които доминират в другите мрежи. Новият му проект ще бъде „новинарски фокусиран”.

Неговият сайт „WT: Social” позволява на потребителите да споделят линкове към статии и да ги обсъждат във фийд, който е доста близък като стил до този на „Фейсбук”. За новото си начинание Уейлс прилага бизнес модела на „Уикипедия”: „WT: Social” ще разчита на дарения от потребителите, а не на рекламни постъпления. Според Уейлс именно рекламите са причина за окуражаването на „грешно взаимодействие” в останалите социални медии.

„Бизнес моделът на социалните мрежи е проблематичен и превръща нискокачественото съдържание в победител. На хората им е писнало от целия този боклук”, смята Уейлс.

Докато алгоритъмът на „Фейсбук” и „Туитър” подрежда постовете според харесванията и броя коментари, „WT: Social” ще поставя най-новите публикации и линкове най-отпред.

Все пак и новата социална мрежа смята да въведе бутон за гласуване под постовете, който ще позволи на потребителите да препоръчват качествените истории.

Новата социална мрежа вече има 50 000 потребители, като само за седмица те са се удвоили. Все пак засега тя остава доста по-назад от „Фейсбук” с неговите 2 милиарда профила. Амбицията е да броят на хората да достигне 500 милиона души, разкрива Уейлс.

Той е убеден, че „Нетфликс”, „Спотифай” и „Ню Йорк Таймс” са доказали със своя бизнес модел, че хората са готови да плащат за качествено съдържание онлайн и този модел е приложим и за новия му проект.

Уейлс смята, че в новият му проект ще бъде приложима и политиката за редактиране на „Уикипедия”.

„Цялото съдържание на платформата ще може да бъде редактирано”, разкрива Уейлс.

За разлика от „Фейсбук”, който нае хиляди модератори в борбата с фалшивите новини и троловете, „WT:Social” поверява тази задача на потребителите.

Макар че този модел се е оказал удачен за „Уикипедия”, не се знае доколко обаче ще е приложим за социална мрежа.

„Това е радикален и луд експеримент за мен. И съм щастлив, че мога да каже, че не знам всички отговори”, казва Уейлс.

През годините сме ставали свидетели на няколко опита за създаване на реална конкуренция на „Фейсбук” в сферата на социалните мрежи като „Ело” и „Диаспора”, но те не се оказаха успешни. „Гугъл +” също прекрати своето съществуване.

Уейлс обаче вярва, че е настъпил правилния момент за такова начинание, което е свободно „кликбайт нонсенс”.